Magert medieforlig

Mediemarkedets grundlæggende problemer med for meget statslig styring bliver ikke stedt til hvile i nyt medieforlig, mener analytiker Henrik Schultz.
Tine Brødegaard Hansen

Medieforliget bærer præg af to store mangler, mener aktieanalytiker Henrik Schultz fra Argo Securities. Dels burde den nye radiokanal, der er landsdækkende få lov til at sende reklamer, så den kunne udgøre et reelt privat alternativ til DR. Dels burde politikerne sætte en dato for privatiseringen af TV 2, næsten uanset hvad de juridiske og markedsmæssige betingelser er. Det er ikke godt nok, at der endnu engang blot er en hensigtserklæring om at sælge TV 2, mener han.

"Jeg finder det overraskende, at danske politikere har så frygtelig svært ved at skabe plads til store private spillere på tv og radio-markedet, som også har public service-forpligtelser. Der er ikke noget i forligsteksten, der ligner de private konstruktioner, som faktisk fungerer i andre lande. Forliget handler mere om kompromis mellem teoretiske principper, men så kommer man ikke væsentligt videre med udviklingen af mediemarkedet. De borgerlige politikere vil for alt i verden have konkurrence, og de vil for alt i verden have stærke statsstyrede public service-medier, der dækker alle områder og samtidig kun nødigt acceptere reklame og brugerbetaling i den private public service-funktionen. Man kan ikke få begge dele," siger Henrik Schultz.

Til gengæld finder han det interessant, at den nye radiokanal, der skal drives privat kan høres i hele landet i modsætning til andre kommercielle radiostationer.

"Her har politikerne tydeligvis lært af fejltagelserne med små, svage private, lokale aktørerer. Men politikerne har dog gået mindst et par klasser om. Vi kunne have fortalt dem, at det var nødvendigt for mange år siden," siger Henrik Schultz.

Selvom mediehusene uden tvivl vil være interesseret i at drive den nye radiokanal, sker det ikke ud fra fromme public service-ønsker, men fordi de håber at positionere sig på et marked, der på sigt får kommercielle muligheder.

"Som jeg ser det, er de 100 mio. kr. til radiokanalen ikke pristalsreguleret, så midlerne til den vil stille og roligt blive udsultet," siger Henrik Schultz.

Han lægger også vægt på, at betingelserne for radiodrift jævnligt er blevet ændret, hvilket er "gift" for markedet.

Forligets store vinder er DR, idet DR ikke taber så meget, som public service-stationen kunne have gjort, og fordi DR har fået klarere rammebetingelser for driften, fremover mener Henrik Schultz. Også bestyrelsesformand Michael Christiansen siger, at DR ikke er svækket af forliget. Det er generaldirektør Kenneth Plummer til gengæld ikke helt enig i.

"Forliget beskytter på mange måder DR. De beklager sig over at skulle udlicitere mere af produktionen, men når man sammenligner med de samlede betingelser, ikke bare regler om udlicitering, for BBC og andre public service-stationer, burde DR være relativt tilfredse, selvom de mister P2. Udviklingen går i retning af, at public service-institutionerne bliver målt og prøvet mere og klart får at vide, hvilke krav de skal leve op til, samt at de ikke har ubegrænset adgang til ressourcer som licenspenge, anden indtægtsdækning, flere kanaler, distribution osv.," siger Henrik Schultz.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også