DRRB: Krisen ebber ud

Det lysner for mediebranchen, men medierne skal demonstrere regulær vækst det næste kvartal, før GroupM afblæser krisen.
Per Fanefjord Laursen

Danske Reklame og Relations Bureauers (DRRB) opgørelse af annonceomsætningen for april tegner  godt. Tallene viser et mediemarked, der vokser med 10 procent i forhold til 2009 – indeks 110 - mens hele markedet i perioden januar-april ligger i indeks 99. Et kærkommet forårstegn på et trængt marked, men Trading Director Kenneth Brenøe, GroupM, er alligevel tilbageholdende med at afblæse krisen.

"Nej, jeg tror ikke krisen er helt ovre endnu. Så længe DRRB’s indeks er på niveau med sidste år, er det for tidligt at række hænderne i vejret,” siger Kenneth Brenøe, GroupM.

”Det hele afgøres af forbrugernes psykologi. Vil forbrugerne bremse op i Danmark, nu hvor der kommer spareplaner fra regeringen og stopper de internationale markeder op, som situationen er i Sydeuropa?”

VM effekt
GroupM's Trading Director er altså ikke overbevist om, at recessionen i mediebranchen er overstpet. De opmuntrende tal fra DRRB er muligvis blot strukturelle forbedringer, der opstår fordi annoncørerne fremrykker aktiviteter til før VM i fodbold.

”Mit bud er, at annoncørerne lagde stille ud i år og har ventet for at se, om der kom lidt gang i hjulene. Derfor er de først rigtig gået i gang i marts, april - og i maj. DRRB's maj-indeks vil også se ganske godt ud,” spår han.

Bunden nået
Især tv-mediet, der ligger i indeks 114 i april, har generelt medvind i andet kvartal og har haft udsolgt i perioder.

”Når tv melder udsolgt, skyldes det en kombination af lave priser og større efterspørgsel - men det er stadigvæk kun et tegn på, at vi nu har ramt bunden, og at det næsten kun kan gå fremad herfra.”

Afventer september
Kenneth Brenøe afventer gode kampagnebookinger i september, før han melder mediebranchen fri af krisen.

”Der skal trods alt mere end ét punkt til at tegne en tendens. Men der er ingen tvivl om, at der spores spirende optimisme under overfladen. Og der skal forhåbentligt ikke så meget til, før det vender,” siger Kenneth Brenøe.

DRRB Mediaindex er en opgørelse over det månedlige netto mediaindkøb i reklamebranchen. Et fast panel af de største mediaindrykkere i DRRB indrapporterer hver måned deres netto mediaindkøb.

I det månedlige netto mediaindkøb er fratrukket diverse rabatter og eventuelle provisioner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også