Oplag: Berlingske 10 aviser fra Politiken

Politiken er bogstavelig talt et par aviser foran Berlingske Tidende. Begge aviser danser tæt på den gyldne oplagslinje på 100.000 eksemplarer.
Tine Brødegaard Hansen

I dysten mellem Berlingske Tidende og Politiken, har Politiken overvejende haft mindre føringer på et par tusinde eksemplarer i de senere måneder, men i april ligger de to aviser næsten side om side med Politikens oplag på 101.028 eksemplarer og Berlingskes 101.018 eksemplarer.

Det er det tætteste oplagsløb mellem de to konkurrenter, når man ser på oplagstallene for det seneste år. Kun i oktober 2009 var de to aviser næsten lige så tæt på at krydse oplagsklinger, hvor Politiken havde en føring med 15 eksemplarer og et oplag på 105.613 mod Berlingske Tidendes 105.598.

Berlingske Tidende har i de seneste seks måneder kun haft en ganske svag tilbagegang i oplaget eller en mindre fremgang. Det kan man ikke sige om de to andre morgenaviser, der begge er gået tilbage med mellem fire og ti procent i samme periode. Dog er Jyllands-Postens fald mindsket til bare 2,7 pct. i april måned.

Såvel Politiken som Jyllands-Posten har oplyst, at de er i gang med en proces, der skal skære det urentable og stærkt rabatterede oplag væk. Politiken har helt droppet at sælge avisen via rabatkampagner. Oplagspuljen skal dog helst bevares på et vist niveau for at sikre, at det ikke synker for dybt og for tilsvarende at sikre sig nok læsere til, at annoncørerne er villige til at betale nok for annoncerne. Politiken er mindre afhængig af annoncer end de to andre morgenaviser.

Kristeligt Dagblad bider sig fast
Kristeligt Dagblad kan for tredje måned i træk prale af at have den største oplagsvækst.

Nicheavisen Kristeligt Dagblad, der ikke mener, at den betegnelse passer, fordi dens fokusområder er universelle, har for tredje måned i træk fremgang i oplaget, hvis man sammenligner med de tilsvarende måneder i 2009.

I april går oplaget 3,9 procent frem til 27.024 eksemplarer. I marts var fremgangen på 4,5 pct. og i februar på 2,1 pct.

Vejle Amts Folkeblad har i de samme tre måneder mistet mellem ti og næsten 12 procent af sit oplag. Dermed deler avisen i denne måned skæbne med Fyns Amts Avis og Ekstra Bladet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår