Berlingske skal være hovedkraft i 'POPFM'

Radio- og tv-nævnet er fuldt opmærksom på, at forudsætningerne i Berlingske/SBS' radioansøgning skal holde - også i den praktiske drift.
Per Fanefjord Laursen

Berlingske Media og SBS' fælles ansøgning om at overtage FM6-koncessionen kom bag på markedets aktører - og i høj grad på de ansatte hos SBS Radio, erfarer MediaWatch.

Den overraskende konstruktion er allerede udnævnt til favorit i skønhedskonkurrencen, der afgøres den 24. juni og giver SBS en god entrébillet i kampen om den 6. radiokanal, selv om SBS allerede driver den anden koncession, FM5, under brandet NovaFM.

Berlingske skal være hovedkraft
Kilder i branchen ser det dog også som en udfordring for SBS at komme i betragtning. Selskabet er landets førende kommercielle radioaktør, og for nogle er det svært at se, at SBS - på trods af en minoritetsejerandel på 40 procent - ikke i praksis vil have bestemmende indflydelse på driften af radioselskabet, hvilket vil være diskvalificerende.

”Det er naturligvis en forudsætning, at aktieoverenskomsten i selskabet og andre forhold viser, at det er Berlingske Media som hovedaktionær, der også reelt har den dominerende indflydelse i selskabet,” siger formanden for Radio- og tv-nævnet Christian Scherfig, der i talende stund ikke har nærlæst de to ansøgninger.

"SBS har kun mulighed for at deltage i ansøgningen om FM6-koncessionen som minoritetsejer af et selskab," siger Christian Scherfig.

Branchekilder antager imidlertid, at den planlagte radio, ’POPFM’, nødvendigvis skal produceres og planlægges fra SBS Radios fullservice facilitet i Magstræde i København. Det fremgik da også af konsortiets fælles pressemeddelelse, at SBS' salgsstab vil få den nye kanal ind sin portefølje.

Skal vurdere realismen
Formanden for nævnet vil ikke ind i en debat om, hvor beslutningskraften vil ligge i Berlingske/SBS’ radioprojekt.

"Når det af ansøgningen fremgår, at Berlingske Media er majoritetsaktionær i det selskab, der søger, har Nævnet ikke grund til at tro andet," siger Christian Scherfig.

Nævnet inddrager altså ikke i bedømmelsen, at den praktiske drift og knap 25 års erfaring med kommerciel radio vil ligge hos ejeren med 40 procent?

"Nævnet skal vurdere realismen i projektet. Hvem der er underleverandør af programindhold, er ikke af afgørende betydning. Men præmissen ligger fast, at også de facto indflydelsen på selskabet ligger hos Berlingske Media."

Det mest nærliggende er ifølge medieforsker Per Jauert, at den  fornuftige businessplan, som ansøgningen skal indeholde for at vinde, er baseret på, at det ikke kræver voldsomt mange ekstra midler at indlemme en ekstra radiokanal som et tredje ben i en SBS trekanalstrategi, med NovaFM og Voice som de to andre.

Relancering af gammelt SBS-brand
SBS Radio, der er markedets førende kommercielle radioaktør, deltager som minoritetspartner i den ansøgning, det nye oprettede selskab FM6 A/S indleverede til Radio- og tv-nævnet for en uge siden. Hovedaktionær i selskabet, der søger FM6 koncessionen, er Berlingske Media med en 60 procents ejendel.

Konsortiets planlagte radioformat, POPFM, er en relancering af et SBS-brand, der sendte fra 1999-2005.

Hos SBS Radio produceres og afvikles allerede to radioer - komplet med studiefaciliteter, salg, it, teknisk stab, analyse, backoffice, m.m.

Vinder Berlingske og SBS koncessionen, vil der som minimum opstå ekstra omkostninger til Koda/gramex afgifter og drift af FM og DAB sendemaster, som Berlingske og SBS formentlig vil dele 60-40.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også