Debat: 3 fejl i Plummers dramaspin

DR's generaldirektør, Kenneth Plummer, maler fanden på drama-væggen, men argumenterne holder ikke, skriver Producentforeningens direktør Klaus Hansen.

Kenneth Plummers spin, der senest udgjorde en hel forside i Politiken Kultur (11. maj), fortjener en kommentar her fra de private producenter.

Plummer fortæller i Poltiken-artiklen, at “Vores dramaproduktion vil komme i farezonen”, hvis det kommende medieforlig stiller krav om øget udlicitering. Det skyldes ifølge Plummer følgende årsager:

Besparelser vil smadre den dramaafdeling, som DR møjsommeligt har opbygget, og koste mange stillinger
Udliciteringen vil muligvis betyde et kvalitetstab
Drama produktion koster det samme internt som eksternt

De fleste er freelancere
For det første er der intet, der vil “smadre en dramaafdeling”, da over 90% af de stillinger, der indgår i dramaproduktion er freelance arbejdere. Og om forfatterne, der for størstedelen også er freelancearbejdere, får deres løn fra DR eller en ekstern producent, gør ingen forskel. Det er klart, at der vil forsvinde nogle stillinger inden for produktionsledelse o.l., men de vil kunne flytte over som freelancearbejdere.

Eksterne bag Matador og Riget
For det andet er det ubegrundet spekulation, at der skulle komme et kvalitetstab ved en udlicitering. DR har opnået en meget høj kvalitet på sine produktioner netop, fordi man har benyttet stærke kræfter fra det eksterne produktionsmiljø. Det gælder alle DR’s produktioner. Fordelene ved det eksterne produktionsmiljø er den variation af produktioner, der finder sted både inden for tv og spillefilm, hvor der konstant arbejdes med nye produktionsformer og brydes kunstneriske grænser.

De væsentlige kreative kræfter er tilgængelige for såvel DR som de eksterne producenter. Det er i højere grad et spørgsmål om de ressourcer, man vil lægge i en dramaproduktion. Eksterne producenter har bl.a. produceret 'Matador', 'Riget', 'Mænd, der hader kvinder' (produceret som tv serie) o.l. Når de øvrige tv stationer ikke opnår sammen kvalitative niveau som DR, så skyldes det ganske enkelt, at produktionsbudgetterne er langt lavere end DR's.

BBC viser vejen
For det tredje har Kenneth Plummer kun delvis ret, når han siger, at der ikke er en nævneværdig forskel på økonomien på en DR produktion og en eksternt produceret produktion. Ganske vist koster alle freelance produktionsfolk det samme, uanset om de ansættes af DR eller af et eksternt produktionsselskab. Men erfaringer fra BBC og mange andre steder, hvor man har udliciteret dramaproduktion (og anden produktion), viser at konkurrencen blandt de eksterne producenter skærper både kvaliteten og produktionsøkonomien.

Udlicitering har sine fordele og ulemper. I følge BBC har fordelene overskygget ulemperne i en grad, så de ikke kun udliciterer de tvungne 25%, men også de 25% som ligger i konkurrence med BBC selv.

Lad os som et absolut minimum få en åbenhed, og en konkurrence på ideer og økonomi for seernes og licenskronernes skyld, men også for DR’s skyld. Vil man ikke udlicitere alt ved tvang, så kan et kompromis være, at den tvungne andel suppleres af en andel, der udbydes i konkurrence med de eksterne producenter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også