Specialmedier i fortsat fald

Det trængte jobmarked trykker fortsat annonceomsætningen for specialmedierne, men tempoet for nedgangen er bremset op, siger Danske Specialmedier.
MediaWatch

Annoncebunden er endnu ikke nået - men den er til at få øje på.

Nogenlunde sådan ser situationen ud for specialmedierne, hvor især kategorierne 'Offentlig virksomhed og Undervisning' og 'Sundhed og forsorg' fortsat er ramt af faldet i jobannoncer og går tilbage med henholdsvis 18 og 25 pct. i første kvartal i år sammenlignet med samme periode i 2009.

Det viser Danske Specialmediers Annoncebarometer.

Afmatningen i annonceomsætningen fortsatte generelt for specialmedierne og lå 15 pct. under omsætningen for første kvartal 2009, der i forvejen ikke var for god. Men "nedgangstakten er bremset op" sammenlignet med de forgående kvartaler, skriver Danske Specialmedier.

For alle specialmedier udgør stillingsannoncer 22 pct. af annonceomsætningen i første kvartal. Online udgør ti procent og tekstannoncer de resterende 68 pct.

Foreningen forventer, at udviklingen i omsætningen vil ligge på niveau eller en smule over 2009.

Årets første tre måneder bragte især bedre salgstal for annoncer i magasiner rettet til forbrugere (såsom have-, bil- og boligmagasiner, red.). Deres annonceomsætning er vokset med en procent i forhold til samme tid sidste år. Også kultur- og foreningstidsskrifter sporer fremgang i første kvartal med hele 18 pct. vækst.

Indekstallet for "Transport, post og telekommunikation" viser fremgang til 105, altså en stigning på fem procent sammenlignet med første kvartal 2009. Der havde omsætningen til gengæld taget et ordentligt dyk og var 39 pct. lavere end første kvartal 2008.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også