"Journalistik skal give aha-oplevelser"

Uddannelserne skal turde tænke kreativt og videreudvikle journalistikken, mener leder af journalistuddannelsen på SDU, Peter Bro.
Christian Grunert Pedersen

Journalisterne skal lære, at de lever i en ny medievirkelighed, hvor deres roller ikke er de samme, som de var engang. ’Kustodetankegangen’ må simpelthen ikke blive for udbredt, advarer Peter Bro, der tiltrådte som ny leder af journalistuddannelsen på SDU i marts:

”Den største udfordring for journalister er, at vi kan ende med at blive en form for kustoder for faget, hvor vi bare går og pudser det af en gang imellem og fastholder det, som det har været de sidste 100 år,” lyder det fra Peter Bro.

På SDU arbejder Peter Bro bl.a. med et projekt under titlen ”fra nyheder til aha!-heder”, der måske kan tilføre faget og journalisterne noget, andre ikke kan.

En aha-oplevelse er som bekendt den oplevelse, man kan have, når man pludselig får en ide til løsningen af et problem eller opnår en ny erkendelse. Journalister skal simpelthen blive bedre til at formidle den slags aha-historier, mener han:

”Journalister skal blive bedre til at formidle, ikke blot nyheder, men også det der skaber aha-oplevelser hos folk, så de forstår nogle nye sammenhænge i dette overkommunikerede samfund. De skal ganske enkelt blive bedre nyhedsformidlere, der kan navigere i nyhedsstrømmene”.

For sent med på udviklingen
Journalister og journalistuddannelserne skal turde tænke bredere, end de traditionelt har gjort, i forhold til hvad journalistik er. De skal prøve at være noget mere for nogle flere mennesker – journalistikken skal være noget, folk samler sig om, som Peter Bro formulerer det.

Peter Bro ærgrer sig på fagets vegne over, at journalistikken er kommet for sent med på den teknologiske udvikling:

”Der sker en lang række revolutioner i medielandskabet, som udfordrer os som fag. Men hvorfor var det egentlig ikke journalister, der udviklede søgedatabaser som Wikipedia eller de sociale medier, hvor folk kan komme i dialog med hinanden?”

Hvilke nye arbejdsopgaver er det så, journalister skal have?

”Det kunne jo f.eks. være i forhold til de sociale medier, hvor vi simpelthen skaber nogle sociale universer for dem eller stiller noget mere viden til rådighed. Det er et problem, at vi har tusindvis af journalister, der hver dag producerer ny viden, som er tabt sekundet efter, så vi hverken kan kapitalisere på det eller bruge det til noget andet. Det er der jo massevis af andre fag, der har formået. F.eks. Wikipedia, der bygger store universer op, som vi journalister bare tror, er et biprodukt”.

Hvad kan uddannelserne gøre?

”De traditionelle journalistuddannelser skal selvfølgelig give branchen, hvad de har behov, for her og nu, men de skal også turde udfordre medievirksomhederne ved at uddanne journalister med nye kompetencer,” mener Peter Bro.

Peter Bro erkender, at journalistfaget er i en potentiel krise, men han mener omvendt også, at journalistikken har ’sejret af helvede til’:

”Du kommer jo ikke ind i en virksomhed eller et parti, uden at der efterhånden er ansat pressestrateger, spindoktorer mv. Man snakker om, at journalistikken er blevet det sprog, man skal snakke for at begå sig i de højere magtcirkler. På den ene side har den sejret af helvede til, men spørgsmålet er, hvad der sker med journalisterne på den anden side,” lyder det fra Peter Bro.

Skal kunne starte egne medievirksomheder
De nye journalister skal kunne udvikle de nuværende medievirksomheder eller selv kunne starte deres egne. Peter Bro er dermed enig med Per Mikael Jensen, der tidligere har påpeget, at mulighederne for at starte egen medievirksomhed aldrig har været bedre:

”Man kunne forestille sig, at journalisterne, i stedet for at blive ansat på traditionelle nyhedsmedier, i fremtiden udvikler deres egne medieformer og ikke overlader initiativet til entreprenanten eller folk, der har læst på Handelshøjskolen”.

Skal det være noget, som bliver en del af uddannelserne?

”Ja, absolut. Vi skal selvfølgelig lære dem de klassiske dyder, for det er vigtigt at holde fast i, at journalistikken jo har en unik rolle i samfundet, i forhold til at arbejde i offentlighedens tjeneste, men samtidig er det også vigtigt, at vi udvikler og udfordrer de der vaneforestillinger om, hvad journalister gør og bør gøre”.

Hvordan kan man gøre det?

”Det gør vi ved at lære dem at være mere initiativrige og blive bedre til at idéudvikle. Samtidig skal de blive bedre til at forstå, hvad de sociale medier kan, og hvad de ikke kan. De journaliststuderende skal også blive bedre til at tænke nye roller ind i deres arbejde, som om man f.eks. skal være mere aktiv som journalist, eller man skal være mere borgerinddragende – det vil give dem en større horisont,” siger Peter Bro.

Journalister er i undertal
Flere mediefolk har peget på, at der med tre journalistuddannelser uddannes for mange journalister, i takt med at medarbejderbehovet på de traditionelle medievirksomheder er faldende. Men det er Peter Bro ikke enig i:

”Vi har 30 kommunikationsuddannelser i Danmark, men kun tre journalistuddannelser. Så jeg synes, det er noget af en skævvridning, at vi er i gang med at udstyre virksomheder, organisationer og partier med så mange kommunikationsfolk. Så skal vi da i hvert fald også have nogen, der kan matche dem på den anden side”.

Per Mikael Jensen siger, at journalistik ikke er raketvidenskab. Har han en pointe?

”Det er både rigtigt og forkert. Han har fuldstændig ret i, at meget af den klassiske journalistik jo bare er at formidle, det kan så i øvrigt være svært nok, men det er klart, at der lige pludselig er en konkurrence fra alm. borgere, der selv har fået muligheden for at lave opdateringer og publicere blogs, og ikke mindst konkurrencen fra virksomheder, der selv er begyndt at lave deres egne tv-kanaler, egne fagblade og alt muligt andet”.

Nyhedsformidlingen går rent salgsmæssigt mod et nulpunkt, og når enhver kan få adgang til et væld af nyheder uden at betale for det, kan det være svært at se den helt forkromede fremtid, hvad nyheder angår, mener Peter Bro.

Derfor er det nødvendigt at udvikle andre former for formidling, så journalistikken også kan noget andet end nyheder:

”Måske kan man provokere lidt ved at sige, at det er en form for videreudvikling af journalistikken, vi skal i gang med,” siger Peter Bro. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også