Søndagsavisen holder gode takter

Effekten af Søndagsavisen A/S' besparelser fortsætter i første kvartal og giver overskud på driften. Særligt indtjeningen på Forbruger-Kontakt går frem.
MediaWatch

Sidste års besparelser i Søndagsavisen A/S, der nu hedder North Media, er for alvor begyndt at slå i gennem i år. Det viser koncernens kvartalsorientering for første kvartal, som opretholder de gode takter fra årsregnskabet for 2009. Dermed fastholder ledelsen sine forventninger til 2010.

Resultatet af den primære drift (ebit) gav et plus på 19,2 mio. kr. mod et minus i samme periode sidste på år 17,8 mio. kr.

Omsætningen i første kvartal steg også med 18,6 mio.kr, eller otte procent, til 265,2 mio. kr.

Ridsen i lakken kommer fra online-omsætningen, hvor stillingsannoncerne stadig ikke skæpper tilstrækkeligt i kassen. Samlet øgede onlineaktiviteterne omsætningen med 600.000 kr. til 19,2 mio. kr., men driftsunderskuddet gik fra et plus 3,7 mio. kr. i første kvartal 2009 til et minus på 12,7 mio. kr. i dette års første kvartal.

Det dårlige driftsresultat skyldes primært udgifterne til den hyperlokale satsning lokalia.dk, som netop er gået i luften, oplyser North Media i kvartalsorienteringen.

Især distributionsselskabet Forbruger-Kontakt har haft gavn af "kvalitets- ogeffektiviseringstiltag" inden sortering og omdeling, det smitter af på printaktiviteternes indtjening som blev øget med 34,2 mio. kr. i første kvartal til ialt 31,9 mio. kr. (ebit). Området tæller ud over Forbruger-Kontakt også Søndagsavisen, Helsingør Dagblad og Nordsjællands avis. De to sidstnævntes indtjening er også inde i en positiv udvikling, hedder det i kvartalsorienteringen.

- TBH 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også