TV 2 slår igen

De nyeste primetime-programmer som 'Allstars' og 'De fede trin' sender næsten TV 2 tilbage i fordoms topform, og det ses på kanalens share.
Per Fanefjord Laursen

TV 2-kanalerne fastholdt i sidste uge forrige uges fine kommercielle share på 53,7 procent, som i høj grad blev skabt på én begivenhed - den massive tv-dækning af Dronning Margrethes fødselsdag.

"Det er overaskende, at man kan holde niveauet," lyder vurderingen fra Mediaedge:cias Broadcast Researcher, Michael Jensen.

I sidste uge gik TV 2's hovedkanal oven i købet marginalt frem til 41,2 procent, og det er der flere årsager til, lyder analysen fra bureauet. 'AllStars' er kommet fint fra start med hele 854.000 seere til den første live transmission i fredags og 919.000 seere til afgørelsen.

"Med seertal på sidste sæsons niveau er der intet, der tyder på, at AllStars er ramt af TV 2's faldende share. Også TV 2's danseshow 'De fede trin' fik en fin start med 719.000 seere, ligesom TV 2.dok programmet 'Jeg vil ikke ende som min mor' med 749.000 seere havde godt fat i seerne. Noget kunne tyde på, at TV 2 for alvor er begyndt at slå tilbage," siger Michael Jensen.

Det er især SBS TV, som har måttet bøde for TV 2's fremgang. På to uger har SBS TV tabt tre sharepoint og er med en kommerciel seerandel på 15 procent tilbage på samme niveau som sidste år.

SBS TV er især ramt af, at det vellykkede program '4 stjerners middag" stoppede for nylig, vurderer Michael Jensen.

 Kilde: Gallup, Mediaedge:cia. Kommercielle shares i 21-50 år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også