Kamp om effektmåling på nettet

Knopskydningen af modeller, der på forskellig vis dokumenterer effekten af online kampagner, risikere at forvirre annoncørerne, siger Mediacom.

'NetEffekt' (Ekstra Bladet), 'dwell time' (Microsoft), 'viral effekt' (Facebook). De digitale medier slås ikke bare om trafik og annoncørers opmærksomhed - men også om at udvikle den mest kvalificerede metode til at måle effekten af online anoncekampagner.

Derfor efterlyser Mediacoms digitale chef, Christian Godske, fælles "standarder" på tværs af mediebureauerne.

"Lige nu sidder vi med 10 forskellige medier og 10 forskellige forslag til målemetoder, og det øger uundgåeligt presset på os mediebureauer. Både fra medierne, der ikke kan forstå, hvorfor vi ikke bare kaster penge efter deres model og fra kunderne, der vil have svar på, hvad de skal bruge og hvorfor," siger Christian Godske til Børsen.

Hos mediebureauet Carat er man dog ikke kede af udviklingen:

"Jeg synes, det er yderst positivt, at medierne kommer på banen med forslag, for det er på høje tid, at vi tænker ud over online som et responsmedier og i stedet åbner øjnene for de digitale mediers kreative elementer," siger interaktiv direktør Kasper Åkerlund, Carat til Børsen.

- LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også