UK: Stigende medieforbrug gavner ikke aviser

En ny undersøgelse fra Storbritannien viser, at det samlede medie-forbrug er stigende. Men det er ikke nødvendigvis godt nyt for journalistikken.
MediaWatch
Briterne benytter medierne mere og mere. Ifølge en ny undersøgelse fra engelske KPMG Media and Entertainment Barometer bruger briterne bl.a. meget mere tid foran fjernsynet, end de gjorde i september 2009.

De bruger samtidig 33 minutter mere på at læse de traditionelle medier, i forhold til de 11 timer og 40 minutter, der blev brugt på dem sidste år - tilsvarende blev der brugt 74 flere minutter på de digitale medier oveni de 6 timer og 14 minutter for bare seks måneder siden, skriver editorsweblog.org.

En større gruppe respondenter, 43 procent i forhold til sidste år, foretrækker at bruge medierne offline frem for at skulle være online. I forhold til journalistikkens ve og vel er et stigende antal brugere dog ikke villige til at betale for deres medieforbrug. Således får 21 procent af respondenterne deres aviser gratis, mod 15 procent tidligere. Samlet får 88 procent af brugerne deres nyheder gratis – en stigning på 4 procent. Blot 10 procent af brugerne planlægger at abonnere på en avis i det kommende år. Både The Guardian, The Times og The Daily Telegraph oplever samtidig stor tilbagegang. - CGP
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også