Boxer TV har en ny chance

Boxer TV får ny "window of opportunity" i 2010 med nye kundeemner og chancer for større og bedre tv-pakker.
Per Fanefjord Laursen

Den nyeste opgørelse fra Boxer TV lyder, at selskabet har tiltrukket 50.000 kunder, siden den fuldgyldige lancering i 31. oktober. De fleste iagttagere finder, at det er underkanten i betragtning af den store muliged tv-selskabet havde ved det analoge sluk.

Der er enighed om, at DR's fire ny og "gratis" kanaler, DR K, DR Ramasjang, DR DH og DR Update, i høj grad spændte ben for Boxer. De viste sig som et langt større problem, end Boxer TV's forretningsplan og mange andre regnede med.

Problemet med DR's udvidede tilbud til seerne har direktør Steen Ulf Jensen erkendt, men han vil ikke yderligere problematisere det danske marked:

"Det er præcis så udfordrende, som jeg troede," siger han.

DR's kanaler var en gevinst for de ca. 400.000 husstande, der skulle skifte tv-modtagelse den 31. oktober, der ikke motiverede til at efterspørge betalings-tv. Kun 90.000 ud af de 400.000 husstande købte sig til mere tv end det "gratis" udbud.

Mange troede også, at det store YouSee i processen automatisk ville aflevere kunder til Boxer, men det synes ikke være tilfældet.

Boxer TV får ny chance
Netop nu står Boxer over for et nyt, mindre window of opportunity. I disse uger opdager mange, at deres tv i sommerhuset og campingvognen er i sort, fordi det analoge signal er slukket. Det sender på ny en del danskere ned i til forhandlerne for at købe udstyr - et nyt apparat eller en boks. Boxer TV får chancen for at sælge flere abonnementer. Dertil kommer, at Danmark deltager i sommerens store tv-event, VM-fodbold, som i juni vil kræve tv-adgang ude i sommerlandet.

Boxer TV har da også produktudviklet med udsigten til at opsnappe nye sommer-abonnenter med konceptet 'Boxer Tank-selv tv', hvor man købe sig adgang i 1, 2 eller 3 måneder af gangen. Tank-selv kunder får adgang til Boxer Mix Basispakke med 15 kanaler plus TV 2 og alle DR's kanaler. 24 kanaler i alt.

Boxer TV's direktør Steen Ulf Jensen vil ikke ud med de forventninger, han har til nysalget af abonnementer hen over sommeren.

"Jeg har lært ikke at udtale mig om forventninger til fremtiden over for pressen," siger han.
 
Måske flere kanaler
Boxer TV kan samtidig lune sig ved en ny grad af politisk medvind. Meget tyder på, at politikerne vil arbejde på, at Boxer og DR's forpligtelse at levere mobilt tv (DVB-H) i mux6 udsættes eller droppes, således at Boxer muligvis kan få flere kanaler i pakkerne og især flere pakkekombinationer.

Steen Ulf Jensen vil heller ikke ind på de nærmere forhåbninger til at kunne ”slippe” for mobilt tv og udbyde flere kanaler, men minder om, at det ikke er en politisk sag. Det er i givet fald administrativt, da Boxers licens reguleres af Radio og tv-nævnet, som er en instans, der skal fungere uafhængigt af politikerne.

TV3 brandet
Politisk velvilje og opmærksomhed ændrer dog ikke ved, at Boxer TV mangler TV3-kanalerne. Det diskuteres fortsat, om det er en strategisk fejl af Boxer. TV3's brand er langt fra fordoms styrke, men ikke desto mindre sender TV3-kanalerne en del af de programmer, der tales meget om over frokostbordene i disse dage - lige fra storkampe i Champions League, topkampen i SAS Ligaen, Paradise Hotel, Hollywoodfruer, m.m. Det kan ikke afvises, at TV3 ville spille en rolle for abonnementssalget.

"TV3 ville givetvis gavne over for visse eksisterende betalings-tv kunder, men absolut ikke alle. Over for Boxers primær målgruppe, som er antenne-tv husstande med free-to-air, er Viasats kanaler af mindre betydning," siger Steen Ulf Jensen.

Politisk ansvar
Når DR’s tv-kanaler blev langt stærkere, end det tegnede til, da Boxer TV udformede sine business-planer for de 12 år, koncessionen løber, skyldes det DR's ageren. Men det er i sidste ende politikernes værk, når DR blev så stærk - lige som udbuddet af gatekeeper-rollen til en privat aktør, Boxer, også er politikernes projekt

Det styrker troen på, at politikerne vil hjælpe Boxer med at sikre, at forretningsplanen kommer til at hænge sammen. Trækker Boxer sig ud af markedet, er det i hvert fald en fiasko for regeringens mediepolitik.

Boxer TV's direktør Steen Ulf Jensen kan ikke bebrejdes, at DR's tilstedeværelse ændrede karakter undervejs. I disse dage spekuleres der i branchen over, hvordan Boxer TV's direktør kan fastholde momentum på det genstridige danske marked de næste mange år. Boxer indikerede selv, da man i 2008 vandt gatekeeper-rollen, at man bør kunne tiltrække det halve af det abonnementsantal for Boxer Tv i hjemlandet, Sverige, der er ca. 700.000.

Trods en træg dansk udvikling blev Steen Ulf Jensen for nylig forfremmet, da han fik en plads i Boxer TV-ejeren Teracoms ledelse, der har base i Stockholm. Det talte man også om i branchen.

"Vi har samlet Teracom-koncernen og har i den forbindelse bl.a. fjernet et ledelseslag. Samtidig er der skabt en koncernledelse bestående af koncernchef Crister Fritzson og de forretningsansvarlige i Danmark, Sverige og Finland samt nogle centrale stabe. Det skal give os mere sammenhængskraft som en koncern. Jeg skal ikke mere til Sverige end hidtil, min hovedopgave er stadig at gøre Boxer til en af danskernes foretrukne leverandører af betalings-tv. Men det betyder, at jeg kommer tættere på koncernens overordnede beslutninger og prioriteringer," siger Steen Ulf Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også