Redaktører laver journalistisk selvangivelse

En redaktionel årsrapport supplerer de økonomiske redegørelser i Polaris Media, der udgiver flere lokalaviser i Norge.
MediaWatch

"For første gang i norsk presse er alle redaktørerne i en koncern gået sammen om at udgive en fælles årsrapport, som handler om journalistiske prioriteringer, avishusenes samfundsrolle, journalistfaglige spørgsmål og etiske udfordringer."

Sådan lyder det i den journalistiske årsrapport fra Polaris Media, der netop er offentliggjort.

Hovedparten af de 23 redaktører beretter ifølge sammenfatningen om knappe ressourcer, men de journalistiske ambitioner er intakte. Derudover er udvikling, nyskabelser og dialog med læserne i høj kurs. Fokus har samtidig været på at skærme de redaktionelle medarbejdere fra de hårde realiteter, som også i Norge omhandler faldende oplag og annonceindtægter.

Baggrunden for de journalistiske selvangivelser er, at mediedrift ikke kun handler om den finansielle bundlinie.

"Vi skal leve op vores lokalsamfunds informationsbehov, vi skal stille kritiske spørsmål, når det er nødvendigt, vi skal være en mødeplads for meninger, og vi skal udvikle vores fag og vores etik. Den redaktionelle årsrapport er ikke bare pral, men afdækker også det vi må forbedre," hedder det i indledningen.

Det er et initiativ i den retning, som professoren bag udredningen om mediestøtten, Anker Brink Lund, har anbefalet danske medier at forsøge sig med. De såkaldt 'publicistiske varedeklarationer' skal ifølge det mest vidtgående af forslagene i udredningen danne grundlag for tildelingen af støttemidler til de enkelte medier på baggrund af et uafhængigt udvalgs vurderinger.

- TBH 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også