Radio Nord tror på break-even i år

Lokalradioen Radio Nord i Nordsjælland skiller sig ud fra resten af radiobranchen. Stationen har netop fået en ny solid investor.
Per Fanefjord Laursen

Den nordsjællandske Radio Nord afviger på ét væsentligt punkt fra resten af radiobranchen. For nylig har radioen fået en ny solid investor.

Erhvervsmanden Alan Binau, der ved årsskiftet solgte sine aktier i Outplacement-virksomheden AS3 Companies, har købt 20 procent af lokalradioen Radio Nord 98,6 FM. Resten ejes af initiativtageren Philip Lundsgaard.

Investor træder samtidig ind i radioens bestyrelse som formand. Hans radioinvestering er ikke tilfældig, da han er medejer af pladeselskaberne Tigerspring A/S og Danish Music Company.

Den nye kapitalindsprøjtning har sat ny fart i en produktudvikling af radiostationen, der gik i luften sidste sommer og betjener de, ofte velstillede, borgere mellem Helsingør og Østerbro med pophits fra 70’erne til 90'erne.

"Vi er midt i produktudviklingen, hvor vi modsat mange andre sætter tæring efter næring. Noget utraditionelt har vi valgt at opbygge radioens brand hos lyttere og annoncører ved, at vi producerer on-air testimonials med nogle af de mange topchefer, der bor sendeområdet, som vi dermed knytter til radioen. Dernæst forventer vi, at nogle disse erhvervskontakter vil investere i annoncering,” siger direktør Philip Lundsgaard.

Break-even efter sommer
Det koster 2,4 mio. kr. om året at drive radioen i det nuværende beskedne set-up med tre ansatte. Heraf udgør musikafgifter hele 45 procent, så Philip Lundsgaard udbetaler ikke en formue i løn til sig selv.

"Udsigten er mere gunstig end for otte måneder siden. Ny strategi, ny investor og et stigende lokalt reklamesalg i 2010 - især til detailhandlen i de nordsjællandske kommuner. Set i lyset af de lave omkostninger lyder min prognose, at vi går i nul om fire måneder," siger Phillip Lundsgaard, der som andre i branchen græmmer sig over, at musikafgifter skal udgøre en dominerende andel af omkostningerne for en lille radio.

Fremtidsplanen for Radio Nord, når indtægterne tillader, er at koble sig på Gallups Lokalradio Index, så man kan få officielle lyttertal, og dernæst øge distributionen i københavnsområdet. Det opnås ved networking med andre sendere.

Samtidig analyserer man på økonomien i at søge FM6-koncessionen, hvor der er deadline den 10. maj.





 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også