DR: Flere ressourcer til DAB

DR nedtoner ikke sin satsning på DAB, men styrker indholdet, samtidig med at andre distributionsformer opdyrkes, præciserer DR i nyhedsbrev.
Per Fanefjord Laursen

DR's justerede radiostrategi er ikke et ”enten-eller”, men et ”både og”, hvor FM og DAB er hovedformaterne, som suppleres af nye formater, understreger DR efter en MediaWatch artikel i fredags, der beskrev en strategijustering.

DR fastslår i et nyhedsbrev til deres politiske interessenter, at organisationen fortsat ser DAB som det bedste bud på fremtidens digitale radio. Radio i broadcastform - FM og DAB – er fortsat en meget stærk medieform, som DR vil benytte mange år fremover.

Fokus på kvalitet, ikke antal kanaler
DR vil i de kommende år fokusere og styrke indholdet på DAB. Det sker ved at reducere antallet af radiokanaler fra ca. 35 til 10 samtidig med, at der tilføjes flere ressourcer til DAB. Fokus er derfor at opprioritere formidlingen af indholdet med gode værter, nærvær og relevant indhold.

DR oplyser til MediaWatch, at man samtidig vil se på de mange, nye hybridmuligheder, som medieudviklingen har ført med sig. De nye alternativer giver typisk brugerne mere mobilitet samt mulighed for at personalisere indholdet.

Lytningen på disse platforme er i dag meget begrænset, men DR forventer, at forbruget af radio i form af nye varianter af broadcast, web og mobile platforme vil vokse de kommende år. Derfor arbejder DR med pilotprojekter til smart phones, herunder en P3-applikation til iPhone.

Oppositionen har idag tilkendegivet forståelse for DR's signal om, at det ikke er nødvendigt at træffe en beslutning om et FM-sluk i dette medieforlig. Man foreslår, at emnet besluttes i løbet af de næste fire år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også