TV 2 udkonkurreret på børne-tv

TV 2 er delvist udkonkurreret på børne-tv området, der er for kostbart at producere, lyder det i nyt udvidet politisk udspil.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 afleverede før jul et uddybende notat til mediepolitikerne i forlængelse af det store mediepolitiske udspil, koncernen præsenterede for pressen i oktober.

I notatet konkretiserede TV 2-ledelsen en række punkter.

Ét helt nyt punkt i notatet er, at TV 2 gerne vil stå friere med hensyn til public service-krav om at skulle sende børne tv. Børne-tv på TV 2 har vigende seertal, og man ønsker mere redaktionel frihed - også som et håndtag til omkostningsstyring.

Hvorfor slå ned på en politisk følsom genre som børne-tv. TV 2 -hovedkanalen har vel andre programmer, der har høje produktionsomkostninger, men leverer beskedne seertal?

”Vi vil ikke helt holde op med børne-tv. I det omfang, der er seere og reklamekroner, så vil vi gerne sende børne-tv. Vi kan også sagtens forstå den politiske holdning på området. Problemet er blot, at der i de seneste år er kommet rigtigt mange børnekanaler - senest Ramasjang,” siger direktør Merete Eldrup.

Så TV 2 tager et skridt tilbage i genren ’børne tv’, fordi I er udkonkurreret?

”Børn ser ikke længere tv på hovedkanaler, men på nichekanaler. Det er et faktum, at tre procent af børnenes sening foregår på TV 2's hovedkanal – uanset, at vi har lavet meget godt indhold med Jeppe og Marie, Bavian m.v. Vi vil hellere betragte familien lidt bredere, så vi både har børnene og deres forældre med. Jeg tror også stadig, at der vil blive plads til noget børne-tv i weekenden. Men det må følge efterspørgslen.”

Hvorfor var det nødvendigt at sende et supplerende notat til ordførerne i december - føler I, at TV 2 bliver overset i den mediepolitiske proces?

”Vi føler os hverken overset eller ignoreret. TV 2 fik vores løsning ved det supplerende medieforlig i januar 2009, så vi står nok ikke øverst på dagsordenen. Men derfor har vi da nogle punkter alligevel, jf. vores udspil i efteråret,” siger Merete Eldrup.

Læs hele TV 2's mediepolitiske ønskeseddel her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også