Radio tøver i digitalt vadested

Radiomediet er fortsat massivt til stede i mediebrugernes dagligdag – men radio står ved en afgørende skillevej i sin 90-årige udvikling.
Per Fanefjord Laursen

Er digitaliseringen et dødsstød til radiomediet, hvor det mister sin position som massemedie ved siden af tv? Eller åbner teknologien for en helt ny tilværelse, hvor mediet er endnu mere til rådighed?

Det var ét af de grundliggende dilemmaer, som meget passende blev drøftet på den internationale konference ’RadioDays Europe’ i København kort før påske.

Der var ikke enighed blandt de mange deltagere om, hvor mediet er på vej hen.

Nok er radio massivt til stede i mediebrugernes dagligdag – også i Danmark, hvor næsten 100 procent af befolkningen benytter mediet hver uge – men radio står ved et afgørende punkt i sin udvikling.

Lyd på mange platforme
Radios platform er fortsat uden sammenligning FM, men i de seneste 4-5 år er digitale plaforme så småt ved at melde sig, som beskrevet på MediaWatch. Det gælder Digital Audio Broadcasting (DAB), der er jordbaseret digital radio, og i Danmark er udset til at være FM's afløser. Lytning via internettet og mobile enheder er marginalt, men har potentiale.

En mangfoldighed af distributionsplatforme burde være en godt nyt for ethvert medie, men spredningen væk fra FM betyder usikker nettodækning, mindre flow-lytning, nye krav til programmering - og skaber stor fragmentering, der i hvert fald ikke er en fordel for kommerciel radio. Taber FM lytteropbakning, skal kommerciel radio ud og erstatte indtægterne på digitale platforme.

Kommerciel FM-radios stjerne er i forvejen fadet hos annoncørerne det seneste tiår i takt med digitale mediers fremdrift. Den nærværende recession er blot et ekstra blåt øje.

Radio bliver mere og andet
Branchen er da heller ikke enig med sig selv om, hvorvidt opløsningen af den gamle lytteplatform er en kæmpe mulighed eller en grim trussel.
Christophe Montague, chef for franske NRJ International, påpegede på Radio Days Europe, at internettet og mobilen vinder markedsandele, og det kan blive en trussel mod branchen. Omvendt er det også en stor mulighed for at fange nye kunder ind. At flette radio sammen med nettet og mobil bliver afgørende i fremtiden, lød tolkningen fra direktøren.

Det er et medieunivers, hvor radiostationer skal tænke på at redefinere sig selv til ’audio brands’.

På RadioDays Europe var talerne ikke imponerede over den handlekraft der udvises.

”Branchens nuværende opførsel stimulerer ikke tilstrækkeligt til at få sat fart på den digitale overgang," lød det fra BBC’s radiodirektør Tim Davie.

Digital TV byder på forbedringer som HD og 3D, men den slags store nyheder finder man ikke på audio-området. Teknologien betyder hovedsageligt en mangedobling af udbuddet og lyd on-demand.

Hvis FM slukkes
Det helt store spørgsmål er, om FM skal udfases. Det er klart et politisk spørgsmål, for politikerne skal sætte en deadline for en slukning af det analoge signal. Det emne vil blive diskuteret under medieforhandlingerne lige om lidt. Hvis FM altså skal slukkes ... Det står nemlig ikke mejslet i granit, at man uden gode argumenter slukker et format, der virker.

Situationen i Danmark, som i Storbritannien, er, at public service radioen gerne vil sætte en dato for hurtig slukning. I begge land satser man på DAB, men det er langt fra tilfældet i alle lande. DR foreslår en overgang i ét hug i 2015 - inspireret af det vellykkede analoge sluk af tv-signalet.

Det kommer næppe bag på nogle, at kommerciel radio i Danmark er mindre optaget af disse emner, men mere rynker panden over sine vigende indtægter, kontra for høje udgifter her og nu på FM.

Hvis man vælger at nedlægge FM, har en deadline store fordele. Det vil give broadcasterne sikkerhed og motivation til at investere, og lytterne vil købe en ny modtager, hvis den alligevel skal udskiftes om seks måneder.

Til stede overalt
I de lande, hvor DAB ikke er udvalgt som digital afløser for FM, tales der meget om internettets rolle. Med trådløst net overalt og adgang til 10.000 radioer.

”Tre ud af ti lytter allerede til radio over internettet,” sagde Raina Konstantinova, direktør for radio hos European Broadcasting Union, EBU, public service-stationernes paraplyorganisation.

Men hos BBC, der altså satser på DAB, tvivler man på, at internettet alene kan levere en driftsikker radiofremtid.

”Internettet vil ikke være robust nok som broadcast-platform de næste 15 år,” sagde Tim Davie på RadioDays Europe.

Radios strategi bør snarere være, at mediet er til stede på alle platforme og satser på det digitale, foreslog Christoph Montague fra NRJ.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også