Dagblade: DR ud af busser og toge

DR Update har ikke noget at gøre på tv-skærmene i dele af den offentlige transport, mener Lisbeth Knudsen, der bakkes op af dagbladenes forening.
Tine Brødegaard Hansen

I løbet af i år vil tv-skærme i DSB's S-toge og Arrivas busser og toge kæmpe med gratisaviserne og andre medier om passagerernes opmærksomhed og om annoncekronerne.

Tv-indholdet vil være et miks af underholdning, reklamer, trafikinformation samt nyheder fra DR Update.

Sidstnævnte er en stor fejl, mener Lisbeth Knudsen, koncernchef for Berlingske Media, der udgiver gratisavisen Urban.

"Det er forbløffende, at et licensfinansieret produkt som DR Update kan indgå i en kommerciel sammenhæng mellem reklamer og trafikinformation. Jeg synes det er uacceptabelt og konkurrenceforvridende, at DR med licensmidler i ryggen kan konkurrere med private medier."

Berlingske ville måske have budt
DR har fået godkendelse til samarbejdet med DSB og Arriva via en værditest af Radio- og tv-nævnet. Den har siden 2007 haft til formål at sikre, at nye tjenester fra DR, som ikke er omfattet af Public service-kontrakten for 2007-2010, opfylder demokratiske, kulturelle og sociale behov i samfundet.

Men den godkendelse formilder ikke Lisbeth Knudsen, der mener at DR konkurrerer med andre medier som lever at udbyde nyheder.

Ville Berlingske Media have givet et tilbud på nyhedslevering, hvis det var muligt?

"Det vil jeg ikke udelukke, men det handler selvfølgelig også om, hvilken pris DSB og Arriva er villige til at betale. Det er jo spændende at overveje, hvad DR får."

Er det ikke positivt, at flere danskere får noget for deres licenspenge ved at de også kan følge DR-nyhederne på vej til arbejde?

"Det er et kommercielt produkt og ikke public service, når nyhederne er pakket ind i en kommerciel pakke med annoncer, trafikinformation og underholdning. Så er DR, hvor DR ikke burde være, og det synes jeg er stærkt kritisabelt."

Ukendt effekt på gratisaviser
Til gengæld er Lisbeth Knudsen enig med sin MetroXpress-direktør Søren Riis om ikke sig for de nye tv-tilbud i busser og toge, når det gælder gratisaviserne.

"Jeg tror ikke, at det kommer til at true gratisaviserne. Mange pendlere vil stadig benytte sig af dem og tage dem med sig."

I Danske Dagblades Forening er adm. direktør Ebbe Dal dog ikke i tvivl om, at de flimrende tv-skærme godt kan aflede nogle læserøjne fra gratisaviserne.

"Efter min vurdering er det uden tvivl en alvorlig konkurrence, der opstår til trafikmedierne, og man kunne derfor spørge, om skytset ikke i lige så høj grad bør rettes mod det 100 pct. statsejede DSB som mod DR, for det er jo DSB, der til trods for statsejet som udgangspunkt skaber konkurrencen ved at indføre en ny reklamekanal med levende billeder," siger Ebbe Dal.

Markedsværditest kunne have stoppet DR
Ikke alene skaber DR Update konkurrence til andre redaktionelle medier, trykte som digitale, i toge og busser, men samtidig risikerer tv-mediet at stjæle annoncekroner fra de private medier.

"Det ville utvivlsomt have været fanget op i en markedsværditest," siger Ebbe Dal.

Han ser frem til at DR's værditest fra næste medieforlig fra 2011 formentlig vil blive suppleret af en markedsværditest.

"DR har i sin værditest fremhævet, at indslagene vil være helt uafhængige af de omgivende reklamer – hvilket naturligvis er uden mening som argument, eftersom det netop er princippet for alle ordentlige kommercielle medier. Men problemet er, at vi ikke har en markedsværditest i lovgivningen, og det er derfor meget positivt, at gentagne udmeldinger fra regeringspartiernes medieordførere og Kulturministeriet har ladet forstå, at en sådan vil blive en del af det nye medieforlig," siger Ebbe Dal.

Radio- og tv-nævnet lægger i sin godkendelse vægt på, at DR bevarer fuld redaktionel kontrol over indholdet. DR lever også op til public service-kontraktens krav om tilgængelighed, ved at DR er med på skærme flest mulige steder, fremgår det af svaret fra Radio- og tv-nævnet, som slutter:

"Samlet vurderer Nævnet således, at ”DRs tjenester i det offentlige rum” opfylder demokratiske, kulturelle eller sociale behov, og at tjenesten er tilgængelig for alle danskere med det fornødne modtageudstyr, hvilket er de to spørgsmål, testen skal besvare, idet den endelige afgørelse om
iværksættelse træffes af DR's ledelse."

Læs Radio- og tv-nævnets godkendelse af DR's nye tjeneste i busser og tog fra 27. august 2009.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også