Anmeldelse: 5 smil til ErhvervsBladet

Lektor Henrik Berggren fra Journalisthøjskolen anmelder her det nye ErhvervsBladet, der for nylig blev relanceret som ugemagasin.

NYHEDSVÆRDI
"ErhvervsBladet synes at have stukket hånden godt ned i krukken med velkendte tips og tricks til, hvordan du skruer et magasin sammen, vel at mærke et magasin, der bliver læst af den målgruppe, du går efter. Måske derfor ligner det nye ErhvervsBladet visuelt også Morgenavisen Jyllands-Postens nu hedengangne magasin-tillæg vel meget. Her er masser af lister, fremhævede citater, vox-pop, mange indgange på siderne, miks af små og store enheder osv. På den måde er der ikke meget nyskabende over ErhvervsBladet, som ugemagasin, men det gør heller ikke noget, for magasin-elementerne og indholdet i bladet er vurderet på premiere-udgaven blevet bragt i det helt rigtige samspil. Det ser godt ud, indbydende, men alligevel tilpas seriøst, og der er noget til både læseren og skimmeren. (Stadig nok for mange, for lange artikler, men det kan strammes til undervejs). Der er klogt lagt op til tæt sammenhæng med erhvervsbladet.dk, hvor abonnenterne kan få adgang til en række services, og hvor de daglige nyheder kan hentes."



MÅLSCORER
"Erhvervsbladet vil være ”en helt nødvendig del af værktøjskassen hos landets små- og mellemstore virksomheder”. Det er ambitiøst for ethvert nyhedsmedie at være uundværlig, men ErhvervsBladet gør et flot forsøg. Det virker som om, der er tænkt på målgruppen ned i næsten hver sprække: Emner, vinkel, synsvinkel, indhold af faktabokse, brevkasser, ekspertpanel – ja, også annoncerne selvfølgelig - signalerer klart, at målgruppen er små og mellemstore virksomheder."



BRANDVÆRDI
"ErhvervsBladet har længe virket som et brand i frit fald, men denne omlægning til ugemagasin bør styrke brandet. Det her blad kan man både være bekendt og få nytteværdi ud af at læse."

POTENTIALE
"Vil små- og mellemstore virksomheder gøre ErhvervsBladet til en økonomisk og oplagssmæssig succes? Det er uendelig svært at spå om. Men Berlingske Medias satsning på også at dække den kundegruppe er stærk og indholdsmæssigt kommet tilpas på afstand af de kompetente konkurrenter – Børsen, JP’s Erhverv og Økonomi og koncernens egen Business. Kendskabet til målgruppen er opbygget over mange år og virker overbevisende, konceptet ser rigtigt ud. Nu er det op til redaktionen at levere den kvalitet, der bliver et af de afgørende parametre. Og der er masser af kvalitet i premiere-nummeret."



SAMLET BEDØMMELSE
"Berlingske Media er kommet med et stærkt bud på at skabe et ugemagasin til små- og mellemstore virksomheder. ErhvervsBladet er som ugemagasin præcist fokuseret på sin målgruppe og er tilsyneladende tænkt godt sammen med erhvervsbladet.dk."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også