TV3 Puls: 1 år - og i mål

TV3 Puls fylder ét år og trods et rodet førstehåndindtryk har kanalen udviklet sig til et værdifuldt bolværk i tv-konkurrencen.
Per Fanefjord Laursen

TV3-gruppen knopskød for præcis ét år siden med sit tredje brand - TV3 Puls - der forbløffede markedet ved at hedde næsten det samme sin nærmeste søster (TV3+) og ikke adskille sig udpræget fra de to andre TV3-kanalers programmering.

Lanceringen af den nye tv-kanal var et klart modtræk til SBS TV, der i starten af januar 2009 omprogrammerede SBS Net til mandekanalen '6'eren', hvilket tilførte SBS TV flere kommercielle sharepoint. Lanceringen var desuden et offensivt træk op til slukningen af de analoge signaler og udrulningen af samtlige tv-tilbud fra Boxer TV, hvor TV3 fravalgte at være med.

TV3 Puls bidrager i dag med en kommerciel share på 2,7 procent, hvilket er udemærket uden at være prangende.

"Det signifikante er, at Viasat-netværket kan notere den kommercielle andel som ren vækst, fordi der ikke er tilbagegang for TV3 og TV3+. Med tanke på den meget brogede programprofil på Puls, så er det en god historie. Baggrunden var jo, at SBS for et år siden for alvor var i haserne på Tv3-gruppen. Nu er det bl.a. med hjælp fra Puls lykkedes TV3 - for en tid i hvert fald - at cementere positionen som nr. to igen efter TV 2," siger Broadcast Director Flemming Jensen, Mediaedge:cia.

Ikke alene løfter TV3 Puls gruppens kommercielle andel, fra den 1 januar opkrævede TV3 Puls også 6,95 kr. pr. husstand i abonnement. Puls er tilrådighed i 50 procent af husstandene.

Mission accomplished
TV3-direktør Jesper Grønholdt ser sig dog ikke i stand til at indikere, hvor meget TV3 Puls bidrager med i år fra kombinationen af nye reklame- og abonnementsindtægter, da brandet i begge tilfælde indgår som del af en pakke.

"Men jeg kan sige, at kanalen til fulde har levet op til vores forventninger. Den har fået den ønskede positionering mellem TV3 og TV3+. Vi har som planlagt øget vores share ved, at vi har udvidet underholdningsudbuddet. Akkumuleret til dato stiger alle TV3-kanaler, hvilket betyder at kanibaliseringen er yderst begrænset. Målsætningen er således gennemført," tilføjer Jesper Grønholdt.

TV3 Puls fik plads hos YouSee, Telia Stofa og antenneforeningerne og sendes også via IP-TV fra Dansk Bredbånd og TDC TV. I de første 10 måneder havde kanalen plads i YouSee's Grundpakke og var gratis. Desuden fik alle antenneforeninger tilbudt kanalen uden beregning i hele 2009.

Kilde: Gallup, Mediaedge:cia.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også