TV 2 har én mia. i ordrebogen

TV 2-koncernen har allerede ca. 80 procent af årets tv-omsætning i hus. Samtidig er der kommet hul igennem i markedet, så flere tegner årsaftaler med tv2.dk.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 har underskrevet flere årsaftaler med annoncørerne end i kriseåret 2009, og aftalerne er mere værd. 

Under forhandlingerne i februar-marts, der sluttede i denne uge, blev der lukket for én mia. kr i tv-årsaftaler.

Det er ti procent mere end i 2009, og det betyder, at TV 2's salgsbudget synes inden for rækkevidde. Det konkrete budget kendes ikke, men TV 2 solgte tv-reklamer for 1,2 mia. kr. i 2009, og det var et elendigt år for tv. I år forventer TV 2 et yderligere fald i tv-markedet på fem procent i forhold til sidste år og vil derfor være godt tilfredse med at nå sidste års salgstal.

Krise ikke afblæst
Trods et rigtig godt afsæt på året er salgs- og marketingdirektør Flemming Rasmussen ikke parat til at aflyse krisen - hverken den, der handler om det økonomiske pres på TV 2 eller mediemarkedets krise.

Realiteten er, at tv-mediet lagde overraskende skidt ud i januar, nemlig 21 procent under januar 2009 ifølge indekstallene fra DRRB.

”Perioden februar til april tegner dog noget lysere,” lover Flemming Rasmussen.

"Men nej, tv-annoncemarkedet er ikke vendt. Vi tror, det falder moderat i år med cirka fem procent,” understreger han.

Flere frie penge
TV 2's vækst skal således skaffes ved at vinde markedsandele fra TV3 og SBS TV, der modsat TV 2 har lukket langt færre traditionelle årsaftaler. Der er i markedet samlet set lukket stort set det samme antal tv-årsaftaler som i 2009, men betingelserne er typisk løsere og beløbene mindre.

"Kampen for at nå budgettet bliver lige så hård som altid, selv om vi er kommet godt fra start. En interessant forskel er, at der flere penge i frit spil i år, fordi der er indgået årsaftaler for færre penge i år. Opgaven er at få andel i dem."

Gennembrud for online årsaftaler
TV 2's online-salg opererer endnu med små størrelser i forhold til tv. Men tv2.dk har i år lukket årsaftaler for et beløb, der er vokset med 100 procent fra 2009. Det vides ikke, hvor stort et beløb, tv2.dk lukkede årsaftaler for sidste år, men den samlede online-omsætning i 2009 landede på 100 mio. kr.

Flemming Rasmussen er meget tilfreds med resultatet af årsaftalerne, og med salgsafdelingens indsats for at lukke aftalerne. Han bemærker med ekstra tilfredshed, at annoncemarkedet nu vil binde langt flere penge til tv2.dk.

"Det er et slags gennembrud for online og for tv2.dk, når så mange kunder vil binde sig til eksponeringer på tv.2.dk, set i lyset af at markedsudbuddet er enormt. Det opnår vi ved at tilbyde annoncørerne fordele og ved at optræde troværdigt, så de ved, at de fordele, de opnår ved en aftale, ikke kan fås af enhver, der ringer op."

Flere kunder har indgået årsaftaler, hvor tv og online kombineres.

"Jeg forventer, at TV 2's online-omsætning leverer en tocifret vækst i år," siger han.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også