Sociale medier: Skæv Bubber viste vejen for TV 2

Et YouTube-klip, hvor Bubber spiser hashkager, fik TV 2 til at opdage de sociale medier som markedsføringsplatform.
Laura Bøge Mortensen

"Det smager af urt". Sådan siger Bubber i begyndelsen af den måske mest kendte scene fra optagelserne til programmet Danmark ifølge Bubber, da han spiser en hashkage under et besøg i Thylejren. Et lille stykke tid senere er han skæv. Selvom klippet med Bubbers hashkageeventyr aldrig blev vist på tv, har det fået enorm succes på YouTube. Indtil videre har det været vist over 320.000 gange.

Ifølge TV 2’s community redaktør, Ricki Melchior, var det lige netop dette klip, der gjorde, at TV 2 fik øjnene op for viral markedsføring.

"Efter den virale spredning af Bubber-klippet og al den opmærksomhed programmet fik, allerede inden det blev sendt, kom der virkelig fokus på markedsføringsværdien af indhold, der hitter i sociale medier. I dag opfordrer vi faktisk produktionsselskaber til at holde et vågent øje med potentielle YouTube-moments," siger Ricki Melchior.

Zulu brugte Sidney Lee i viralfilm
På TV 2 Zulu er man gået skridtet videre. Forud for den seneste sæson af Zulu Djævleræs producerede redaktionen bag Zulu Djævleræs tre små fiktive viralfilm under dæknavnet ’Sidney Tv’. Alle filmene handler om realitysstjernen Sidney Lees kamp for at komme med i Zulu Djævleræs. Umiddelbart ser det ud som om, at filmens afsender er Sidney Lee selv, men i virkeligheden er det ren markedsføring fra TV 2 Zulu. Selvom sæsonen for Zulu Djævleræs for længst er forbi, lever filmene stadig videre på YouTube, indtil videre og flere af klippene nået op over 30.000 sidevisninger.

Viralfilm er ikke noget man bare laver
Men selvom Sidney filmene er nået ud til mange, er Ricki Melchior stadig forbeholden over for planlagte virale kampagner.

"Jeg er tror ikke på, at virale film bare er noget, man går ud og laver. For på den ene side skal en viralfilm laves professionelt, på den anden side skal den være autentisk.
Brugerne har i dag en enormt veludviklet sans for, hvornår professionelle aktører prøver at være virale og morsomme, og tit slår det ikke igennem," siger Ricki Melchior.

Henvisninger fra Facebook stiger
Til gengæld har det været lettere for TV 2 at markedsføre sig via Facebook. Selvom det endnu ikke skaber en overvældende økonomisk gevinst, ser fremtiden lys ud. Siden stationen begyndte at satse målrettet på Facebook er trafikken fra Facebook til TV2.dk steget markant. For et år siden genererede Facebook 35.000 månedlige henvisninger til tv2.dk, i januar lå tallet på 135.000. Samtidig bliver en besøgende fra Facebook næsten altid i længere tid på TV 2.dk. I længden er det med til at generere ekstra bannerindtægter, men hvor mange penge det drejer sig om, er Ricki Melchior ikke klar over.

"Vi mangler stadig at kunne sætte en værdi på en Facebook-follower og en Twitter-follower. Der er vi ikke endnu. Men vi er glade for interaktionen med brugerne."
 
Læs også: Sociale medier: DR og TV 2 tager spæde skridt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også