"Konkurrenterne gør klogt i at frygte os!"

Efter en uge med kvindekamp, fodboldkamp og Århus-fighte er det tid til et fredeligt tilbageblik - here's your moment of zen ...

5.
"Skal der absolut være en journalist der tager røret og tager imod dueresultaterne, eller kan brevdueformanden selv skrive resultaterne ind på avisens hjemmeside. Det ville give journalisterne nogle minutter til at lave noget mere konstruktivt ... "

- Ernst Poulsen i kommentar til debatindlægget "Borgerjournalistik min bare r.."

Selvom vi ind imellem har fået lyst til at sende det journalistiske selvbillede på Carl Mar Møller-kursus i kølvandet på debatten om borgerjournalstik på sitet - vil vi bare gerne sige tak for en fantastisk god debat til alle, der har budt ind! Og lad det være sagt med det samme: borgerjournalistik er altid velkommen på MediaWatch - vi har fuld tiltro til MediaWatch-borgernes journalistiske kompetencer ...

4.
"Uden at løfte sløret for meget, så vil den nye Aarhusportal bygge på fremtidens teknologier og ikke være begrænset til én platform, som aarhus.dk er det i dag. Århusianerne har noget at glæde sig til,"

- Steffen Damborg, direktør i Portal Danmark A/S, der er ejet af JP/Politikens Hus, om Jyllands-Postens kommende Århus-satsning på nettet.

Det klassiske battle i Århus mellem Jyllands-Posten og Århus Stiftstidende rykkede i denne uge mere ud i cyberspace, da JP overtog ejerskabet af Portal Danmark og erklærede, at der nu skal udvikles en ny Århus-portal, der trækker på JP's journalistiske kræfter og webmuskler. Mon ikke det har en del at gøre med, at Berlingske har haft heftig brugervækst på deres Århus-portal, aoa.dk, mens aarhus.dk, som JP har været med til at drive, har oplevet det modsatte? Århusianerne har noget at glæde sig til, lover Steffen Dam - det gør vi allerede helt herovre i København og sender fjerdepladsen vestpå.


3.
"Vi startede med 127 seere første gang, vi sendte Superliga-fodbold. Søndag havde vi næsten 110.000 til anden halvleg af kampen mellem Brøndby og Sønderjyske. Vi er udfordreren i markedet, og de friske tal er et vidnesbyrd om, at konkurrenterne gør klogt i at frygte os og vores stærke rettigheder.”

- Canal9's sportschef, Anders Bay, i historie om kanales seertal.

Det har været en uge i David'rnes tegn. 'The Hurtlocker' slog 'Avatar', Fokus blev søsat med målsætningen om at udfordre DF - og Canal 9 brystede sig af næsten 110.000 seere i anden halvleg ... Vi hopper med på bølgen og tildeler Canal9 ugens fjerdeplads for sin kække og næsten-troværdige begejstring. (Det giver også så dejlig mange klik udefra at skrive om Canal9 - fra fodboldfans, der googler desperat efter, hvordan de kan få den hemmelige kanal med de stærke rettigheder at se ...)

 
2.
"Det handler om at skabe en kultur, hvor kvindelige ledere ikke er det usædvanlige og eksotiske, men det helt normale på lige fod med mændene."

- Koncernchef Lisbeth Knudsen om kønsfordelingen i Berlingske Media.

"Det (familieliv) kan blive svært at forene med nyhedsjournalistik, især fordi det simpelthen ikke er kosher at gå kl. 16.30 - selvom man har skrevet færdig og afleveret."

- Journalistpraktikant Lotte Sørensen i kommentar til debatindlægget "Kvindeflugt fra nyhedsmedierne"

Indrømmet - det er lidt med 8. marts som nogel familiebesøg, De Paralympiske Lege - og Deadline 2. sektion, pligten driver engagementet ... Alligevel ender det tit med gode oplevelser, og det gjorde 8. marts også på MediaWatch takket være bidragene fra mediehuse og læsere, der både afspejlede hensigterklæringer og realiteter. Tak og ugens andenplads til Jer. Om vi giver den af pligt eller lyst, lader vi hænge i luften ...
 

1.
"Da finanskrisen slog igennem fra årsskiftet sidste år, skar vi vores omkostninger ned med en halv mia. kr. Vi får ikke gavn af det hele her og nu, for der er mange udgifter knyttet til vores lønsomhedsprogrammer,"

- Koncernchef i Egmont, Steffen Kragh, i interview om Egmonts årsregnskab.

Vidste vi det ikke før, ved vi det nu: Det er dyrt at spare penge - og lønsomhedsprogrammer er bare noget af det mest ulønsomme ... Egmonts seneste flotte resultat, overbeviser os dog om, at de kan betale sig (og helt galt kan det ikke være med den krise eller hvad?). Der er kun én ting, vi ikke helt forstår: Hvis det med lønsomhed er det nye - hvilke programmer kørte man så med før krisen? En 10 trins-strategi for høj cigarføring? Nå nej, det var vist Dagens... To års pung-ud planen? Nej, det var Nyhedsavisen... Vi giver op - men ugens førsteplads er Egmonts.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også