Radio er med brugerne overalt

Radiomediets er med overalt i mediebrugernes dagligdag, og har potentiale til at styrke sin tilstedeværelse, viser nye analyser fra DR.
Per Fanefjord Laursen

Hele 42 procent af danskernes radiolytning sker andre steder end indenfor hjemmets fire vægge, viser nye beregninger i DR medieforskning.

Det er primært gruppen under 60 år, som hører radio, når de er på farten eller på arbejde. 54 procent af deres radiolytning foregår andre steder end derhjemme, ude på arbejdspladserne, i bilen og på cyklen, osv.

De kommercielle radioer benyttes langt mere udenfor hjemmet, mens DR-radioerne helt dominerer hjemme lytningen. Den adfærdsforskel afspejler især, at kommerciel radio har langt bedre fat blandt borgerne under 50 år.

Hvor kommer væksten fra
Gallups elektroniske Radiometer kan ikke adskille de enkelte kilder til lytning udenfor hjemmet. Det kan således ikke påvises, hvor der er mest lytning - i bilerne, pc'en på jobbet, cafeer, mobilt, stormagasiner og andre muligheder?

De tidligere radio-analyser via dagbøger frem til 2008 viste, at 20 procent af al lytning sker i biler, og billytning er efter al sandsynlighed fortsat den væsenligste faktor. 

Den stigende adgang til mange mobile enheder og gode lyttemuligheder på jobbet via pc'en kan ændre på det billede. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også