YouSee løfter Canal9

Canal9 jubler over overraskende pæne seertal til premieren på SAS Ligaen, men de skyldes en midlertidig håndsrækning fra YouSee.
Per Fanefjord Laursen

Weekendens sæsonpremieren på SAS Ligaen gav tilsyneladende Canal9 en tiltrængt seeropmuntring.

Der blev således målt hele 106.000 seere til 2. halvleg af søndagskampen mellem Brøndby og Sønderjyske, oplyser Canal9 i en pressemeddelelse.

Tv-stationens udmelding af seertallet til én enkelt halvleg fremfor hele kampen, kan synes en anelse desperat, men skal ses i lyset af udgangspunktet.

"Vi startede med 127 seere første gang, vi sendte Superliga-fodbold (i august, red.). Søndag havde vi næsten 110.000 til anden halvleg af kampen mellem Brøndby og Sønderjyske. Vi er udfordreren i markedet, og de friske tal er et vidnesbyrd om, at konkurrenterne gør klogt i at frygte os og vores stærke rettigheder,” siger Canal9s sportschef, Anders Bay.

Forklaringen på Canal9's seermæssige højdespring er imidlertid den, at kanalen er prøvekanal hos YouSee i marts måned, og den er dermed til rådighed for én mio. ud af YouSees i alt 1,2 mio. husstande.

Glad for prøvesmagning
Det erkender Anders Bay, der glæder sig over, at Canal9 får et stort udstillingsvindue i marts.

"Der er ingen garanti for, at tallene holder, når vi ikke længere er prøvekanal hos YouSee. Men med dette fremstød får vi til gengæld en garanti for, at en stor og vigtig del af befolkningen får lov til at "prøvesmage" på Canal9. Lige om lidt er der VM-slutrunde med en masse kampe på Canal9, hvilket uundgåeligt vil stimulere interessen yderligere," siger han, og minder om at Canal 9 har tålmodige ejere, der er parat til at investere langsigtet for at slå igennem på det danske marked med en bred kanal.

Canal9 hentede også over 60.000 seere til Esbjerg-Randers tidlig søndag eftermiddag, hvilket nærmer sig TV 2 Sport-niveau.

Canal9 har ret til andetvalg af weekendens kampe, men kæmper med lave seertal, fordi kanalens distribution ellers kun baserer sig på Canal Digitals kundebase og som tilkøb blandt YouSees kunder. Canal9 fås også hos Boxer TV og trods afdæmpet salg af Boxer-abonnementer, bør det slå igennem på penetrationen på et tidspunkt. Canal9's penetration - uden YouSee - skønnes at være maksimalt 20 procent.

Bedste opgør trækker knap 1/4 mio.
Hos de andre udbydere af SAS Liga kampe er seerudbyttet også meget varierende.

Det er TV3+, der har førstevalg af weekendens kampe, og valget faldt på FCK - AGF, der blev en målfest. Den tiltrak 246.000 seere i gennemsnit. Selv om TV3+ kun har ét kampvalg - topkampen - tilbage, er den en meget værdifuld brik i programplanen. Søndagens kamp leverede således mere end 100.000 seere flere end det næstmest sete program på kanalen.

TV 2 Sport har ret til tre kampe og reddede sig 126.000 seere til FC Midtjylland - OB, og 52.000 til HB Køge - Silkeborg. TV3+ og TV 2 Sport ligger således nogenlunde på niveau med efteråret.

Samtidig måtte SBS' 6'eren notere, at fodboldrettighederne til den engelske FA Cup ikke kan konkurrere med danske hold. Nok var kampene blandt de mest sete programmer på 6'eren i sidste uge, men niveauet lå mellem 30-40.000 seere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også