5 mediehuse: Det skal vi med kvinder i ledelsen

JP/Politikens Hus har som de eneste en målsætning om flere kvindelige ledere, men også mest brug for det. 5 mediehuse gør her status over ligestillingen i deres top.

Hvordan ser det ud med antallet af kvindelige topledere og målsætningen herfor i de danske mediehuse? Og er der overhovedet et problem?

MediaWatch har i anledning af 8. marts spurgt til ligestillingen i toppen af fem af de største mediekoncerner i Danmark:

1. JP/Politikens hus: "Vores kønssammensætning afspejler ikke vore læsere"

Hvordan er kønsfordelingen på toplederniveau i JP/Politikens Hus?
"Der er desværre ingen kvinder i den øverste ledelse (A/S direktionen + chefredaktører). I bestyrelsen er der 33% kvinder og i den samlede ledergruppe er 30% kvinder."

Hvad er Jeres målsætning i forhold til fordelingen af mandlige og kvindelige topledere?
"Der er fastlagt individuelle målsætninger for hver funktion. Disse variere fra 25 til 50% kvinder i ledelsen."

Hvad gør I for at skubbe udviklingen på vej?
"I 2005 blev der nedsat en projektgruppe 'Kvinder i Ledelsen' med adm.direktør Lars Henrik Munch som formand. Projektgruppen arbejder fortsat og der er stadig stor fokus på emnet. Herudover har koncernen etableret en mentorordning, primært af hensyn til yngre kvindelige ledere."

Hvor ligger det største problem for mediebranchen i, at der er få kvindelige topledere?
"At vores kønssammensætning ikke afspejler vore læsere."

Spørgsmålene er besvaret af Peter Borup, koncernpersonalechef, JP/Politikens Hus.

2. Berlingske Media: "Det handler om at skabe en kultur, hvor kvindelige ledere ikke er noget eksotisk"

Hvordan er kønsfordelingen på toplederniveau i Berlingske Media?
"Den selskabsregistrerede direktion har en kvinde, koncernchefen, og en mand, finansdirektøren, og Berlingske Medias koncernledelse to kvinder og ti mænd. Kigger man på de ansvarshavende chefredaktører på dagbladene (Berlingske Tidende, Weekendavisen, Midtjyske Medier, B.T. og Urban, red.) er der tre kvinder og to mænd. Samlet er der i chefredaktionerne fire kvinder og ni mænd. Endelig er der på centrale tværgående nøgleposter i chefgruppen fire kvinder, kommunikationschefen, den digitale udviklingschef, den redaktionelle udviklingschef og per 1. april også chefen for direktionssekretariatet."

Hvad er Jeres målsætning i forhold til fordelingen af mandlige og kvindelige topledere?
"Vi har ikke nogen fastlagt , nedskrevet kønspolitik. Det handler om, at udvikle talenter af begge køn. At prioritere intern rekruttering, hvor det lader sig gøre, at have et tilstrækkeligt spændende mellemlederlag af både mænd og kvinder, som kan vokse ind i nye , større opgaver, og ved ekstern rekruttering at lede efter begge køn til posterne."

Hvad gør I for at skubbe udviklingen på vej?
"Jeg tror meget på det med at udvikle et stærkt mellemlederlag af begge køn. Ud fra det kan man spotte talenterne og dem, der har lyst til og kapacitet til at gå videre. Vi har rigtigt mange superdygtige kvinder i vores samlede ledelsesgruppe i Berlingske Media. Jeg oplever ofte, at kvinderne skal overbevises mere om og have mere inspiration til at vælge karrierevejen end mændene.

Jeg tror ikke på , at hensigtserklæringer og et kønspolitiske charter og hvad det nu hedder alt sammen, gør tricket med at få flere kvinder frem i første række. Det handler om at skabe en kultur, hvor kvindelige ledere ikke er det usædvanlige og eksotiske, men det helt normale på lige fod med mændene. Det handler om talentudvikling af begge køn. Det handler også om bevidst at være opmærksom på, hvor der er kvinder, som gør en forskel – nu hvor vi har en kraftig underrepræsentation af kvinder på lederposter."

Hvor ligger det største problem for mediebranchen i, at der er få kvindelige topledere?
"Ledere og specielt topledere har i dag ikke alene en faglig, ledelsesmæssig opgave at bestride. Her skal kvalifikationerne selvfølgelig være i orden. De er også på en eller anden måde ikoner for deres virksomhed og for medarbejderne. De sætter en standard og en ambition og er kulturbærere i ordets egentligste forstand for den virksomhed og den virksomhedskultur, der hersker omkring dem. Vi har ganske enkelt ikke råd til at spilde det talent, der ligger hos den kvindelige del af befolkningen, på grund af nogle gamle strukturer, rekrutteringssystemer og netværk, hvor man kender hinanden. Kvinderne er i dag mindst lige så fagligt veluddannede som mændene, de er bare dårligere til et netværke og har mindre lyst til ofte at betale prisen for at være i rollen 24 timer i døgnet og for at have en offentlig profil. I forhold til læserne og brugerne af vores medier, så er det et vigtigt signal at sende, at vi både har mænd og kvinder i ledelsen. Det kan godt være, at mændene ikke lægger mærke til det, men det gør kvinderne. Det handler om identifikation og ikke om at stofvalg og prioriteringer nødvendigvis er anderledes."

Spørgsmålene er besvaret af koncernchef Lisbeth Knudsen, Berlingske Media.
 

 3. Egmont: "Jeg ser gerne en 50/50-fordeling opretholdt"

Hvordan er kønsfordelingen på (top)lederniveau i virksomheden?
"Fordelingen på ledelsesniveau i Egmont er 50/50 med 303 kvinder og 309 mænd. Vi har også en del kvindelige topledere på adm. direktør-niveau fx i Danmark, Norge, Finland, Tjekkiet, Tyrkiet, Thailand, Estland, Litauen, Rumænien."

Hvad er Jeres målsætning i forhold til fordelingen af mandlige og kvindelige topledere?
"Først og fremmest vil jeg understrege, at vi altid vælger den bedste til jobbet. Mand eller kvinde. Når det er sagt, så ser jeg gerne det nuværende niveau med en 50/50-fordeling opretholdt."

Hvad gør I for at skubbe udviklingen på vej?
"Vi følger udviklingen i antallet af kvindelige ledere. Siden 2004 er andelen i Egmont vokset fra ca. 43 % til i dag 50 %. Vi har også gennemført en undersøgelse af, hvad kvindelige ledere og ansatte ser som eventuelle barrierer for at påtage sig øget lederskab. Vi tilstræber mangfoldighed."

Hvor ligger det største problem for mediebranchen i, at der er få kvindelige topledere?
"Jeg synes, at man skal huske, at forskellighed handler om meget andet end køn. Vi ser på mangfoldighed og kompetencer i et bredere perspektiv og ikke mindst i forhold til de kunder, vi laver medier til."

Spørgsmålene er besvaret af Steffen Kragh, koncernchef, Egmont
.
4. Aller Media: "Der vil ske rigtig meget de kommende år"

Hvordan er kønsfordelingen på toplederniveau i virksomheden?
"I Aller Media har vi på direktørniveau en lige fordeling af kvinder og mænd. Vi har ikke en bevidst strategi om, at fordelingen skal være lige, men det er naturligt for os, at vi både har mandlige og kvindelige direktører. Medarbejdersammensætningen i virksomheden er i øvrigt 61 % kvinder og 39 % mænd."

Hvad er Jeres målsætning i forhold til fordelingen af mandlige og kvindelige topledere?
"Vi har ikke en bevidst målsætning i forhold til fordelingen af mandlige og kvindelige topledere, men vi mener naturligvis at begge køn bør være repræsenteret i topledelsen, da det giver det optimale grundlag for at udvikle virksomheden, tænke nyt og træffe de rigtige beslutninger. Vi rekrutterer på baggrund af de rette kvalifikationer og ikke efter valg af køn. Vi har dog altid haft en overvægt af kvinder på i ledelsen – især på chefredaktørniveau og redaktørniveau – og det er helt naturligt i forhold til det, vi beskæftiger os med, da vores produkter i højere grad henvender sig til kvinder end mænd. Ud af vores ugentlige to mio. læsere er ca. 80 % kvindelige læsere."

Hvad gør I for at skubbe udviklingen på vej?
"I Aller Media er det ikke et problem at tiltrække kvindelige ledere – tværtimod – da både vores kultur og typer af ledelsesopgaver tiltaler både kvinder og mænd."

Hvor ligger det største problem for mediebranchen i, at der er få kvindelige topledere?
"Jeg tror ikke, at det er et særligt problem for mediebranchen, at der er få kvindelige topledere, men at der er for få kvindelige topledere i erhvervslivet generelt, og det gælder også for vores branche. Jeg tror, at der vil ske rigtigt meget de kommende år, når den næste generation af ledere indtager toplederposterne, da rekrutteringsgrundlaget i langt højere grad end tidligere består af kompetente kvinder med lyst til og mod på en toplederpost. Det viser sig jo også ved, at der på de videregående uddannelser i flere år har været et overtal af kvindelige studerende."

Spørgsmålene er besvaret af Susanne Kynne, HR Direktør, Aller Media.

5. TV 2: "En stor fordel med blandede ledergrupper"

Hvordan er kønsfordelingen på toplederniveau hos TV 2?
"Direktionen på TV 2 består udover den kvindelige administrerende direktør af tre mænd, mens ledelseslaget herunder har en 50/50 kønsfordeling, da TV 2s ledergruppe består af otte kvinder og otte mænd."

Hvad er Jeres målsætning i forhold til fordelingen af mandlige og kvindelige topledere?
"På TV 2 har vi ingen målsætning på området – ej heller en politik."

Hvad gør I for at skubbe udviklingen på vej?
"Da vi ligger meget fint i fordelingen mellem mandlige og kvindelige ledere, gør vi på TV 2 ikke noget for at ændre på dette."

Hvor ligger det største problem for mediebranchen i, at der er få kvindelige topledere?
"Vi tror på, at det er en stor fordel med blandede ledergrupper og mener, at vi på TV 2 har glæde af dynamikken i et miks af mænd og kvinder, unge og gamle, erfarne og nye."

Spørgsmålene er besvaret af Merete Eldrup, koncernchef, TV 2.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også