JP/Pol-ugeavis satser på borgerjournalistik

Whiskybæltets ugeavis 'Det grønne område' sætter borgerjournalistikken i system. Flere skrivende vil tilføre mere og bedre indhold.
Per Fanefjord Laursen

Whiskybæltets lokalavis, Det grønne område, der er ejet af Politikens Lokalaviser, sætter borgerjournalistikken i system og søger nu efter personer, der vil skrive ultralokale nyheder for avisen. 

"Vi har haft succes med, at læserne selv optræder som lokale kulturanmeldere. Og det inspirerer os til at søsætte en udvidet test af borgerjournalistikken," siger ansvarshavende chefredaktør Det grønne område (DGO), Steen Trolle.

'Borgerjournalistik' har været et hyppigt buzz word i mediebranchen i flere år, men for nylig blev der i en klumme på MediaWatch sat et alvorligt spørgsmålstegn ved brugbarheden.

"Vi er helt klar over, at disse initiativer ikke altid falder heldigt ud. Men potentialet skal testes," erkender Steen Trolle.

Mere stof
DGO tror, at den ulønnede borgerjournalistik har en redaktionel og forretningsmæssigt værdi, fordi den kan skabe mere og anderledes stof, der er værdifuldt for læserne.

"De skal ikke erstatte traditionelle journalister, men levere noget ekstra, meget lokalt stof. Det skal tilføre mere reelt stof til avisen, og det ikke er meningen at borgerjournalisterne skal være tidsrøvere for resten af redaktionen. De skal uddannes, så de kan løse opgaverne selvstændigt."

Den eksisterende redaktion vil dog skulle bruge tid på at give feedback på historier og følge flowet.

Det grønne område, der udkommer hver uge i 49.000 eksemplarer, tester indtil videre borgerjournalistikken i Rudersdal og Lyngby-Tårbæk kommuner, hvor de tilknyttede personer skal opsnappe de historie i de enkle områder, som de almindelige journalister aldrig når ned i: Runde fødselsdage, nye tilflyttere, fester, trafikomlægninger, m.m.

Redaktionen kan vokse 100 pct.
Planen er, at tilknytte mindst én person til hvert område eller postnummer i kommunerne, som supplerer de 3-4 personer, der typisk dækker kommunerne på journalistisk vis. Det kan sagtens ende med at give avisen en fordobling af medarbejdere i hver kommune.

Borgerjournalisterne skriver deres egen online-blogs, som de selv lægger på. Det sker dog først, efter de har modtaget en miniuddannelse i faget og er indprentet præcise krav til kvalitet, indhold og form, m.m. Hvis indlæggene ikke er gode nok, kommer de ikke på.

De bedste indlæg optræder også i papiravisen på en helside, som samtidig promoverer borgerjournalisternes online-indlæg.

Steen Trolle ser et stort potentiale i, at personer med særlig viden melder sig. Det kunne f.eks. være tidligere politikere eller personer med lokalhistorisk viden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også