Avisen.dk i bedring

Avisen.dk har øget brugertallet med knap 20 procent siden lavpunktet i september. Vejen frem er mere markedsføring og redaktionel afpudsning.
Per Fanefjord Laursen

Netavisen Avisen.dk havde 168.000 brugere i januar, viser nyeste opgørelse fra FDIM.

Brugertallet repræsenterer en pæn vækst, efter avisen.dk tog en bundskraber i september med 144.124 brugere i premieremåneden, hvor sitet præsenterede mediemarkedet for en hel ny kombination af arbejdsmarkedsstof og generelle nyheder. I august 2009 lå brugertallet på 154.065, hvor sitet primært bestod af mainstream nyheder.

Er en væksthastighed på ca. 24.000 brugere over fem månender tilfredsstillende?

"Ja. Som forventet havde vi en træg start trafikmæssigt, men siden oktober har vi været inde i en stabil, positiv udvikling, og det er vi rigtig glade for. Fra december til januar steg vi med over 20 procent," siger Rasmus Emborg, ansvarshavende chefredaktør for avisen.dk.

Spørgsmålet er, om det er hurtigt nok i forhold til dine 2010-mål?

"Det er en tilfredsstillende udvikling, men vi skal selvfølgelig højere op. Foreløbig tegner det til, at vi holder niveauet i den korte februar måned trods vinterferien. Dykker man ned i tallene, kan man se, at vi vokser mere markant på antallet af cookies, besøg og sidevisninger. Men hvornår det slår igennem på FDIM-brugertallet, får du mig ikke til at spå om."

Har avisen.dk gennemført redaktionelle tilpasninger i perioden, som har bidraget til at tiltrække nye brugere?

"Vi tilpasser løbende sitet i forhold til de ting, vi kan se, der virker allerbedst for vores brugere. Redaktionelt holder vi fast i arbejdsliv, som vi kan se klikker rigtig godt. Men det skal selvfølgelig skrives i et sprog, som brugerne forstår. Det er helt klart der, vi gør den største forskel for vores brugere."

Har I markedsført sitet?

"Vi markedsfører sitet løbende hos forskellige partnere. Onsdag tog vi hul på vores nye samarbejde med MetroXpress, hvor en gang om ugen leverer stof til en hel side om arbejdsliv. Det er et samarbejde, jeg forventer mig meget af."

Avisen.dk blev i september 2008 overtaget af Freeway, der valgte nyhedsbureauet Newspaq som mediepartner, der i dag leverer en stor del af indholdet på avisen.dk

A-pressen gik i foråret 2009 gik ind i som medinvestor og samarbejdspartner for at sætte forny journalistisk fokus på danskernes arbejdsliv.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også