Bladsnedkeren der skal redde Bazar

Aller Medias unge håb, Katrine Memborg, har siden hun var 16 år levet for magasiner som både journalist og redaktør. Senest har hun kastet sig over at udvikle Bazar.
Tine Brødegaard Hansen

Det var en noget forvirret redaktion på Aller-bladet 'Bazar', der mødte Katrine Memborg i sommer, da hun blev ny chefredaktør efter Line Bilenberg, som skiftede job til Canal 9.

"Jeg kom til et blad og en redaktion, der havde været igennem mange forskellige redaktører og en del forskellige strategier. Derfor besluttede jeg mig for at bruge 99 procent af min tid på Bazar og den sidste procent af tiden på 'Vi Unge', som var og stadig er en stor succes," siger Katrine Memborg, der har været chefredaktør på Vi Unge siden 2005 indtil ledelsen i Aller tilbød hende at få sig endnu et blad-barn i Bazar.

Redaktion skulle "nurses"
Katrine Memborg er stadig ansvarshavende chefredaktør for Vi Unge, der på 51. år holder et højt oplag (44.479) og læsertal (190.000), omend annoncesiden altid har haltet lidt efter. Trods sine kun 30 år, har hun 14 års erfaring i branchen, som hun tog hul på som 16-årig skribent på musikmagasinet 'Mix', der også blev udgivet af Aller, men lukkede tilbage i 2005.

Hvad er der så sket på Bazar, siden hun kom til, og hvad skal der ske med bladet, hvis primære konkurrent er Egmonts 'Sirene'?

"Det første halve år brugte jeg på at “nurse” redaktionen, som trængte til tryghed og vished om, hvad jeg kan og vil med bladet. Det var vigtigt for mig, at vi alle drømte om det samme og havde et mål, alle forstod. Jeg har givet de kreative kræfter lov til at ”gå amok”, og det har gjort, at vores layout er blevet fantastisk. Derudover ansatte jeg en 22-årig moderedaktør i et vikariat, og hun må være branchens yngste. Det har givet noget ny energi til bladet," siger Katrine Memborg.

Marketing på et minimum
Hun har skåret marketingudgifterne ned for at få flere penge til redaktionel udvikling:

"Jeg er bladhåndværker og mener, at det rigtige indhold bør kunne sælge blade. Derfor har jeg nærmest lukket ned for gaver og særpriser på bladet. Det er læserne forvænte med i alle blade, men det handler om at få opbygget loyalitet og seriøsitet i stedet for."

Og så skal Bazar være fyldt med indhold som en flaske champagne, hvor kuldioxiden er ved at presse kapslen af.

"Vi skal være frækkere, forstået som mere kække, vi skal være hurtige og præsentere ikke 20, men 100 nye sko, så det vælter ud af bladet med inspiration og information," siger Katrine Memborg.

Bredere målgruppe
Oplaget er faldet små 900 eksemplarer i anden halvdel af 2009 sammenlignet med samme periode sidste år til 32.083. I 2006 var bladet på sit højeste med et oplag på 44.000.

Læsertallet ligger på 149.000, en god bid foran Sirenes 106.000 læsere og oplag på 19.040. Benjamin Medias 'Woman', der har fat i mange af de samme læsere samt en bredere målgruppe ligger til sammenligning på suveræne 50.261 eksemplarer og 207.000 læsere.

"Oplaget skal være højere, det er jeg jo vant til fra Vi Unge, og så skal målgruppen hedde 18 til 28 år i stedet for 18 til 25 år. Hvis vi glemmer alder og tænker interesse-områder i stedet, kan man både bo hjemme, være studerende eller arbejde som pædagog eller stylist og læse Bazar. Så længe man interesserer sig for mode, skønhed, sundhed, kærlighed og for, hvad der sker for naboens datter, er det ligegyldigt, hvor gammel man er," siger Katrine Memborg.

Føler sig ikke truet af konkurrenterne
Selvom pladsen er trang inden for mode/kvindemagasinerne, hvor alle de store magasinudgivere er repræsenteret med flere titler, er Katrine Memborg ikke bekymret for fremtiden.

"Som jeg ser det, er Woman for eksempel gået mere over i Q-segmentet (Aller-bladet 'Q', red.) og bruger nødvendigvis ikke skinny modeller, men rigtige kvinder som modeller. Det er mere bredt og ikke en direkte konkurrent. Så er der Sirene tilbage, som ikke længere er et rent modeblad, men også har noget af det stof, vi satser på. Men jeg er sikker på, vi vinder kampen, fordi Bazar er et bedre blad, og fordi vi har en super dedikeret redaktion. Se bare på tallene," siger Katrine Memborg.

Da hun blev chefredaktør for Bazar lød en del af programerklæringen, at Vi Unge-opskriften skulle overføres til Bazar. Vi Unge er ifølge Katrine Memborg præget af unge, dedikerede medarbejdere, der "stadig blomstrer og brænder for at være læsernes gode veninde - og til tider storesøster".

"Den dedikation synes jeg, mange magasiner mangler. Jeg har ingen cand.merc. uddannelse, så før jeg stoler på diverse markedsanalyser, skal jeg kunne mærke det helt nede i maven. Jeg vil selv afprøve dem. Det handler blandt andet om at skabe en redaktion, som kender deres læsere ligesom på Vi Unge. De taler med læserne og ikke ned til dem og så sker det i øjenhøjde. Redaktionen ved for eksempel, at Twillight (vampyrserie, red.) bliver stor, før det rent faktisk sker."

Kan 'Veninder' løfte oplaget
Set i lyset af, at marketingbudgettet kan skjules under en meget lille sten, er Katrine Memborg henrykt over, at bladet spiller en birolle i Kanal 4's realitydrama-serie 'Veninder på 1. klasse', fordi hovedpersonen har fået et job som hendes personlige assistent. Det skete på opfordring af produktionsselskabet, men Aller betaler pigens løn, og hun arbejder der fortsat, selvom kameraerne er slukkede.

"Jeg sagde ja for at brande bladet. Og så stod jeg rent faktisk og manglede en hjælper nogle timer om ugen. Da de sagde, det var reality som 'The Hills' på dansk, vidste jeg, at det ville ramme durk ned i målgruppen," siger Katrine Memborg, som håber og tror, at bladets medvirken kan ses på oplaget.

Det var nemlig ikke tilfældet med en anden Kanal 4-serie, 'Model på 1 dag'.

"Det program gav ikke ret mange læserreaktioner, og vi solgte nok ikke mange ekstra blade. Jeg blev dog genkendt på gaden, men det hjælper jo ikke Bazar."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også