Afdæmpet interesse for 'Veninder'

De to første afsnit af Kanal 4's nye reality-drama 'Veninder på 1. klasse' tiltrak rimelig seerinteresse, men viste svagheder.
Per Fanefjord Laursen

Kanal 4's nye genrebrydende 'Veninder på 1. klasse' tiltrak 82.000 seere til første program torsdag aften og 71.000 til andet afsnit, der lå lige efter.

"Niveauet er historisk set fornuftigt nok, når vi taler om en lancering af helt nyt format og genre," siger Broadcast Researcher Simone Krogh, Mediaedge:cia, der foretrækker at bedømme seertal på rammerne og omstændighederne.

Hun hæfter sig dog ved, at en stor del af seerne mister interessen ved reklamebreaket og slår over på en anden kanal. Således når første afsnit faktisk op på 108.000 seere på et tidspunkt, men da break'et er forbi, er der kun 66.000 seere tilbage.

Det er ikke ualmindeligt, at SBS-produktioner lægger ud med beherskede seertal, men alligevel formår at udvikle sig til noget større og værdifuldt, påpeger Simone Krogh.

Det gælder ikke mindst imageprogrammerne på Kanal 4, som 'De unge mødre' og 'Singleliv', der over flere år har udviklet sig som kanalens vigtige ankerprogrammer udadtil, og senere udgjort et fundament for opbygning af andre nye programmer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også