Ny kulturminister er ikke en 'DR-mand'

Regeringens medieudspil forsinkes, og den nye kulturministers fokus i forhandlingerne bliver indholdet af DR og TV 2's public service-kontrakter, vurderer kilde.
Per Fanefjord Laursen

Regeringens medieudspil vil blive udskudt nogle uger, sandsynligvis til efter påske. Per Stig Møller vil ønske at læse sin forgængers oplæg grundigt igennem og eventuelt foretage nye prioriteringer. Og vende udspillet med regeringen og regeringspartiernes ordførere.
 
Det er vurderingen fra Niels Jørgen Langkilde, der er kommunikationsrådgiver i Waterfront Communications, tidligere konservativt folketingsmedlem og med chefstillinger i både TV 2 og MTG bag sig. Han kender desuden Per Stig Møller særdeles godt både privat og fra den konservative folketingsgruppe.

Han påpeger, at Per Stig Møller før har vist, at han har det godt med brede forlig.

"Jeg tror, at et bredt medieforlig er hans udgangspunkt," siger Niels Jørgen Langkilde.

"I medieforhandlingerne vi vil især se Per Stig som ny-klassisk public service fortaler, der vil fokusere på DR og TV 2's public service-kontrakter. Det er i de skriftlige kontrakter, at politikerne mest effektivt kan påvirke, hvad DR skal - og ikke skal," siger Langkilde, der tvivler på, at den nye minister vil sætte sporten som det vigtigste område. Andre områder fanger lettere Per Stigs interesse.

Medier er mere end DR
Nok er den nyudnævnte kulturminister tidligere DR-mand og mere til det skrevne ord end PC-spil, men Langkilde forventer ikke, at DR nu har fået 'sin egen minister'.

"Per Stig kender DR godt indefra, men har et nuanceret syn på organisationen. Han er også klar på partiets idelogi: Medier er ikke kun et offentligt anliggende. Jeg er sikker på, at han kommer med et nuanceret syn på medieverden, hvor branchen kan regne med, at han har blik for at styrke både DR og den private sektor," siger

Der er sket meget i en digitaliseret medieverden i de seneste 10-15 år, erkender Langkilde.

"Vi kommer ikke uden om, at der er meget, Per Stig skal læse op på."

Fælles europæisk mediekultur
Med Per Stig Møllers baggrund i udenrigsstoffet åbnes for et mere internationalt syn på dansk mediepolitik, end det har været tilfældet før.

"Per Stig har tilbragt de seneste mange år med en international tilgang til emnerne. Han har set forandringer, hvor f.eks. Indien og Kina er på vej som en både økonomisk og kulturel faktor. Han har også erfaret, at de elektroniske medier har store kvaliteter på tværs af grænserne. Derfor forventer jeg, at han vil træde frem med en stærk fornemmelse for, at EU skal stå samlet og stærkere kulturelt. Et modspil til Hollywood, Bollywood, osv. Jeg tror f.eks., at vi vil se ham lytte og mødes mere med sine europæiske kollegaer," siger Niels Jørgen Langkilde.

Langkilde tror også, at Per Stig Møllers oplevelser i Udenrigsministeriet med begrebet 'ytringsfrihed' vil kunne mærkes på udmeldingerne fra ministeren.

Gode argumenter
Niels Jørgen Langkilde er enig med andre, der har udtalt sig, at det er en stærk person og politiker, der træder ind på posten. Han er en populær minister, hvor sagligheden er i orden, men som også er modtagelig for gode argumenter.

"Mit bud er, at de medier, der vil tale deres sag ved et foretræde hos ministeren skal være skarpere og hurtigere i argumentationen end før," lyder det fra Niels Jørgen Langkilde.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også