Pål Thore: Knaldhårdt 2010

Allers topchef, Pål Thore Krosby, tror ikke, at krisen nogensinde går over, eller at oplagsfaldet har nået bunden. Derfor skal Aller gå nye medieveje.
Tine Brødegaard Hansen

4,6 mio. kr. sneg Aller Medias 2009-resultat sig op på før skat. Efter skat nærmede underskuddet sig seks mio. kr.

Årsagen var oplag, der faldt mere end forventet og et annoncemarked, der nærmest gik i bakgear og lå i index 67 sammenlignet med året før.

"Derudover har vi lagt budget, før nogen havde hørt om finanskrisen," siger Pål Thore Krosby, Aller Medias adm. direktør, med henvisning til Aller Medias regnskabsår, der går fra oktober til september.

Finanskrisen varer evigt
Han regner ikke med, at bedre tider er på vej.

"Finanskrisen varer evigt. Den har fremskyndet nogle strukturelle ændringer, som ville komme uanset hvad. 2010 bliver knaldhårdt. Der kommer hele tiden nye muligheder for, at forbrugerne ændrer medievaner, og jo flere nye produkter, der kommer på markedet, jo større sandsynlighed er der for, at de traditionelle printmedier mister læsere."

Chili Group tynger
Nogle af Aller Medias store udgiftsposter er investeringerne i Chili Group, der udgiver gratismagasiner og in store-magasiner og sidste år gav et underskud på 19 mio. kr., samt E-doktor der gav et grimt minus på 2,7 mio. kr. i 2009.

"Vi har også valgt at stå ved de investeringer, vi har gjort, selvom vi kunne have skåret dem fra og kun satset på ugebladene. Men det er en kortsigtet tænkning," siger Pål Thore Krosby.

Hvor lang er jeres tålmodighed med de investeringer?

"Det er 1000 kroners-spørgsmålet og svaret er, uden at tage stilling til vores enkeltinvesteringer her og nu, at vi generelt må leve med et højt investeringsniveau evigt, fordi alternativet er værre. Alle ugeblade og magasiner og aviser taber oplag, så vi bliver nødt til at bruge penge på at udvikle os."

'Magisk' oplagsgrænse øger genbrugsbehov
I øjeblikket er en faglig konflikt med Dansk Journalistforbund under opsejling. Sagen er kompleks, men involverer blandt andet hvor meget eller hvor lidt Aller skal betale for retten til at videreudnytte det indhold visse freelancere producerer. Den uenighed udspringer også af de fremtidsudfordringer Aller står over for, mener Pål Thore Krosby.

"Vi er optaget af diskussionen med DJ, fordi vi er nødt til at bruge indholdet på flere platforme. Men det er svært at tjene penge på nye mediekanaler, så vi bliver nødt til at kunne anvende stoffet bedre og få et omkostningsniveau, som vi kan leve med i fremtiden."

Løsningen er måske at eksportere visse Aller-titler til andre nordiske lande, så størstedelen af indholdet går igen og blot skal oversættes. Den model er Pål Thore Krosby ikke bleg for at rose konkurrenten Bonnier for.

"Oplagene når på et tidspunkt en magisk 'lønsomhedsgrænse', så et alternativ til de indtægter er at udgive de samme titler i andre lande, som Bonnier har succes med. Vi har mange titler, der går godt, men de skal ikke bruges til at understøtte andre, der går dårligt, alle vores udgivelser skal være lønsomme."

Tyndt år for nye titler
Pål Thore Krosby vil ikke ud med præcis, hvor mange titler Aller regner med at lancere primært i de nordiske lande. En del Aller-titler minder om hinanden i Norden, så med mindre de lukker, giver det ikke mening på alle udgivelser.

Selvom 2010 bliver stærkt konkurrencepræget, vil nye bladlanceringer ikke stå i kø.

"Jeg tror ikke, at der kommer mange nye titler i markedet. De fleste tænker på at køre forretningen så godt som muligt og undgå at lukke. Mange magasiner vil også lukke i år, tror jeg."

Alligevel er der ikke opblødning at spore hos Pål Thore Krosby, når det gælder utraditionelle samarbejder som modemagasinet Cover (Malling Publications), der indgår i politiken.dk og som laver et tillæg til Politiken.

"Jeg tror ikke, at de store bladhuse er interesseret i det, for i stadigt større grad er vi dagbladenes konkurrenter, fordi vi producerer det samme indhold. Weekendaviserne indholder meget ugebladsstof, som vi før var ene om at producere," siger Pål Thore Krosby.

Han foretrækker et tættere samarbejde med sine nærmeste konkurrenter i Bonnier og Egmont, når det gælder fremtidens medieplatforme såsom e-readeren. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også