Dagblade annoncevindere i januar

Dagbladene stryger ind på en sjælden førsteplads over størst fremgang i annonceomsætningen i januar. De har gjort det otte procent bedre end samme måned sidste år.
MediaWatch

Isvinteren fortsatte for de fleste dagblade i januar målt på oplag og læsertal, men annonceomsætningen gik til gengæld op, viser de seneste tal fra DRRB.

Her ligger dagbladene i top med index 108, hvilket betyder at den del af deres annonceomsætning, der går via mediabureauerne, er otte procent højere end januar 2009.

Detail-krig gavner dagblade
Dagbladene fik den værst tænkelige start på 2009, hvor annonceomsætningen i januar lå i indeks 70 - og kommer altså fra et lavt niveau. Men også nytænkning i dagbladene og priskrig i detailhandlen hører med til forklaringen på, at dagbladene er den mediegruppe, der i år har bedste indekstal i januar.

"Dagbladene har været meget agressive med prissætningen, og de har også været meget mere åbne, end de plejer at være - f.eks. i forhold til partnerskaber og andre måder at knytte annoncørerne tættere til sig. Der har også været en utrolig stor krig i dagligvarehandelen, hvor f.eks. Bilka har været meget på banen, så nogle af de store annoncører, der traditionelt har brugt dagbladene, er vendt tilbage i januar. Man kan også nævne, at flere aviser har relanceret som f.eks. Århus Stiftstidende, og det har givet dem langt mere synlighed," siger print director Gitta Steffensen fra Carat, der mener, at dagbladene har indset, at der skal nye tiltag og ny tilgang til for at holde på forretningen.

"Dagbladene forsøger virkelig at gå nye veje og har erkendt, at man er nødt til at gøre nye ting, hvis man skal undgå et år som sidste år. Om udviklingen kan holde resten af året, er for tidligt at sige, og det afhænger selvfølgelig også af, hvordan finanskrisen udvikler sig," siger Gitta Steffensen, Carat.

Tv kommer igen
Tv's annonceomsætning i januar ligger i tråd med niveauet for 2009, der var næsten 20 pct. lavere end året før. Men hos Mediaedge.cia mener Broadcast director Flemming Jensen, at det er for tidligt at skrue sortsynet på for 2010.

"Tv ligger umiddelbart lavt, men i januar sidste år var tv i index 93, hvilket var ret godt, så selvom der ikke er fremgang i forhold til det,  er det for tidligt at drage konklusioner om, hvordan resten af året vil udvikle sig på baggrund af januartallet," siger Flemming Jensen.

Hans forventning er, at annonceomsætningen for tv vil gå i nul eller få en lille fremgang i 2010 i forhold til 2009.

"Første halvår vil være hårdest for tv, og så vil det vende og blive gradvist bedre. Men med hvilken hastighed det sker, afhænger af, hvordan året udvikler sig generelt, men vores kunders forventninger til deres annoncebudgetter ser fornuftige ud."

Derudover er januar ikke en jubelmåned for tv.

"Januarbudgettet vejer ikke så tungt, annoncørerne har ikke indgået årsaftaler endnu, så januar giver ikke sikre indicier for, hvor året ender," siger Flemming Jensen.

Festen stopper for biograferne
De øvrige mediegrupper har til gengæld ikke meget at fejre. I størstedelen af krisemånederne i 2009 gav det grimme fald sammenlignet med de bedre tider i 2008, men det er ikke længere tilfældet i januar 2010. Alligevel er stort set alle mediegrupper i fald, bortset fra internet, der ligger i index 100 - og så dagbladene.

I 2009 var biograferne samlet set annoncevindere sammen med internet, hvor begge lå i index 105 sammenlignet med 2008. Men i januar i år, går det hårdest ud over netop biograferne, hvis annonceomsætning er faldet med ca. 40 pct. (index 59).

Magasiner og ugeblade kravler derimod op på index 84. En kraftig fremgang for mediegruppen der lå i index 67 målt på hele 2009.

Samlet set ligger DRRB's mediaindex for januar 2010 ti procent under niveauet i samme måned sidste år med en nettoomsætning på ca. 317 mia. kr., et fald på 36 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også