Plummer: DR for alle - også de ældre

Plummer lægger i en kronik ny afstand til det markedsrettede tankesæt og antyder linjen, som vil tegne sig i programfladerne i den kommende tid.
Per Fanefjord Laursen

Generaldirektør Kenneth Plummer, med Ældresagens direktør Bjarne Hastrup som medforfatter, benytter en kronik i Jyllands-Posten til at forstærke signalet om en public service linje, der adskiller sig resten af medieudbuddet.

Plummers budskab lyder, at langt hovedparten af medierne, danskerne har til rådighed, retter sig til udvalgte målgrupper. Det gælder også det reklamefinansierede TV 2 med sine nichekanaler.

Derfor bør DR indtage pladsen som mediehuset for alle - også de ældre, hvad enten den gruppe defineres som dem over 50 eller 60 år. Dem er der mange af, og der bliver flere, i takt med at de store efterkrigsårgange bliver gamle. De gamle er i parentes bemærket også samfundets storforbrugere af tv og radio.

Kun DR betjener de ældre
Kenneth Plummer redegør for, hvorledes det er DR's opgave også at betjene den modne gruppe, bl.a. ved at producere tv og radio efter helt andre kriterier end de kommercielle kanaler.

Kommercielt tv og radio fragmenterer, skærer brugerne ned i målgrupper og henvender sig stort set altid til dem under 50 år. Det er velkendt, at det er den yngre halvdel, annoncører mener, de kan overtale til at skifte vaner eller brand. Dog spores et skred i annoncemarkedet, hvor markedet – f.eks. TV 2 - udvider den kommercielle definition til de 60 årige.

Kløften er klar
De to forskellige fokus illustrerer kløften mellem kommercielle medier og klassisk public service, skriver Plummer. Man forstår på ham, at DR's justerede public service linje handler om, at den forskel bliver en smule større og klarere for licensbetalerne - og for politikerne.

Mens de mange kommercielle mediekanaler halser efter de yngre, skal DR huse de hundredtusinder af borgere, der er ældre, og som har deres interesser og smag. Om det er Ole Hyltofts definition af kvalitet og god smag, som fremlagt for nylig i en kronik, står ikke klart.

At DR indtager rollen er ekstra påkrævet, fordi de store aviser med styrtdykkende oplag ned mod de 100.000 eks. eller mindre, er ved at blive eksklusive nichemedier. Disse nicheaviser sigter også til en vis grad efter dem, der kan og vil betale, påpeger generadirektøren.

Mængden af dramaserier på tv-kanalerne steg voldsomt i 2009, men hovedparten af de nye tilbud var i en stil og sprog henvendt til de yngre - og blev set af dem, påpeger Plummer. Mens DR’s serier - ikke TV 2's - samler nationen i alle alderklasser.

Kenneth Plummers budskab om ikke at være fokuset på kommerciele grupper synes tilpasset de kommende medieforhandlinger – og vil givetvis glæde DR's konkurrenter, der gerne ser et mindre kommercielt DR, især hvis det er Ole Hyltofts programlinje.

Public service for alle
Der er mere end nogle sinde behov for dansk public service, som henvender sig bredt i befolkningen, og spiller musik for alle og sender programmer for alle aldersgrupper, minder  Plummer om.

Hans budskab lyder også, at DR imødeser, at der stilles krav til DR's kvalitet, bredde og i øvrigt også tekniske kvalitet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også