Licensbetalerne er overraskende positive over for landets klart ældste tv-kanal, DR1.
De opfatter DR1 som anderledes, modig, original og enestående.
Resultatene stammer fra den årlige analyse af varemærker - Brand Asset Valuator-analyse - der i Danmark gennemføres af Bates Y&R.
”DR1 er vores brede tv-kanal, som skal have betydning for danskere i alle aldre. Vi har arbejdet rigtigt hårdt de seneste par år med at gøre DR1 mere unik og give kanalen mere kant. Derfor er jeg rigtigt glad for, at arbejdet i følge undersøgelsen bærer frugt,” siger generaldirektør Kenneth Plummer i en pressemeddelelse.
Analysen viser, at danskerne især vurderer TV Avisen væsentlig højere end før, og at det nok er en af forklaringerne på den fine DR1-vurdering.
DR1's placering smitter også af på DR's koncernbrand, der dog fortsat opfattes mindre positivt end kanalerne og programmerne. Det misforhold vil DR's ledelse rette op på i 2010, som omtalt på MediaWatch.
DR brands som P1, P2 og P4 nyder voksende respekt, mens de klassiske brands som DR2 og P3 fortsat klarer sig godt.