100FM-konkurs svækkede al kommerciel radio

DR Radio har haft markant lytterfremgang de seneste uger og har næppe stået stærkere, siden det spæde monopolbrud i 80'erne.
Per Fanefjord Laursen

Styrkeforholdet mellem DR og kommerciel radio lå i 2009 og vippede på 75 procent mod 25 procent (i målgruppen 12+) i DR's favør.
 
DR's 75 procent-share repræsenterede en vækst på 1,5 sharepoint i forhold til 2008. DR var længere nede i share for 5-6 år tilbage.

Målt blandt de 12-50 årige var der lidt mere regulær konkurrence mellem de to parter - nemlig en sharefordeling på 61 procent mod 39 procent.

100FM konkurs svækkede hel kategori
Men i efteråret blev kommerciel radio påny svækket.

I de senere uger af 2010 har DR radio stået oppe på en 80 procent share - mod en kommerciel share på 20 procent (12+). I den yngre befolkningshalvdel er DR på 67, mens kommerciel radio er faldet til et niveau på 33 procent.

Forklaringen er primært, at Radio 100FM og søsterbrandet Radio Soft har tabt 5-600.000 lyttere, efter selskabet erklærede sig konkurs, afleverede 100,0-senderen og rokerede rundt på andre frekvenser. Samlet set har de to radiostationer afleveret tre sharepoint (12+), der ikke ubetinget er samlet op af kommercielle kollegaer.

NovaFM vandt således kun ét sharepoint på 100FM's tab. Omvendt har flere af de regionale kommercielle radioer tabt i alt 1,5 point, og Voice sænker sig også lidt under 2009 niveauet.

Resultatet er, at DR-radio har snuppet knap fem sharepoint - især via mere lytning på P4 og P1.

Stor opbakning til mediet
Betragtes markedet i stedet målt på nettodækning, afsløres en stor opbakning til radio og en rimelig interesse for kommerciel radio.

89 procent af danskerne over 12 år lytter til DR radio på én uge, mens 60 procent af befolkningen benytter en kommerciel radio i løbet af en uge.

Kilde: Gallup Radiometer, DR, Radio 100FM.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også