MTG: Øget salg - stort minus

MTG's nedskrivninger i Østeuropa ødelagde 2009-resultatet, der ellers bød på øget reklame- og abonnementssalg i Norden trods annoncekrise.
Per Fanefjord Laursen

MTG's salg voksede med otte procent til godt 14 mia. svenske kr., men koncernens resultat blev et heftigt minus på to mia. svenske kr. i 2009.

Mod et overskud på tre mia. året før.

Tabet forklares med, at selskabet som forventet foretog en kraftig nedskrivning af sine investeringer i nye markeder - særligt det bulgarske tv-selskab Nova Televizia , der er nedskrevet med hele 2,4 mia.

I fjerde kvartal lysnede det og rettede op på et svært år.

2009 var præget af en alvorlig nedgang på annoncemarkedet - også for tv. Trods det hentede MTG en omsætningsvækst på syv procent til fire mia. i fjerde kvartal.

Reklame-tv indtægterne i Norden øgedes med syv procent til 1,2 mia. svenske kroner, og antallet af abonnenter steg med ni procent i fjerde kvartal.

MTG-aktien er faldet lidt op til regnskabsoffentliggørelsen, men er i øvrigt steget stødt gennem hele 2009, hvor den toppede for nyligt på 365 sv kr.



 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også