Kritik af TV 2's reklame-planlægning

Forbrugerordfører Benny Engelbrecht (S) mener, at TV 2 snyder seerne, når programmerne ikke begynder på det annoncerede tidspunkt. TV 2 undrer sig.
Per Fanefjord Laursen

Socialdemokraternes forbrugerordfører, Benny Engelbrecht, er stærkt utilfreds med, at klokken ofte bliver 20.07 før et program, der er annonceret til kl 20.00, går i gang - for først skal der afvikles reklamer, skriver dk.dk

"Det er fup og svindel når programmerne ikke starter til tiden," siger han.

I følge avisen.dk er TV 2's programmer op til otte minutter forsinkede i forhold til programoversigten. Kun Nyhederne går i gang til tiden.

Så det er på tide at TV 2 lærer klokken at kende, mener Benny Engelbrecht.

"Jeg synes, det er helt oplagt, som et minimum, at TV 2 lagde deres præcise sendeplan enten på nettet eller tekst-tv. Eller begge dele," siger han.

Seerne ved TV 2 sender reklamer
Susan Duelund,  programplanchef på TV 2, siger til MediaWatch, at hun er overrasket over, at den diskussion overhovedet dukker op.

"Vi modtager ingen klager over, at programmerne ikke begynder lige præcis på det opgivne tidspunkt. Sagen er vel, at seerne efter 20 år med TV 2 ved, at der sendes reklamer på kanalen, og de ved, at programmerne begynder så snart, reklamerne er slut. Den gennemsnitlige reklameblok på TV 2 er 2-4 minutter, så det er et ret kort tidsrum."

TV 2 har lov til at sende 12 minutters reklame i blokke pr. programtime. Blokkenes længde er ikke fast, men afhænger af hvor meget der er solgt. Det er op til TV 2's afvikling af få det store puslepil af programmer, reklamer og spots til at gå op.

TV 2 kunne udmærket lægge den helt præcis programstart-tid ud på nettet hver morgen.

"Hvis seeren får at vide, at et program begynder 3 min og 15 sek. over 20.00 forvirrer det vist mere, end det hjælper. Man kunne godt fast kommunikere sendetider i 5 minutters intervaller, men når blokkene kun sjældent er mere end 5 min, giver det ikke så meget mening," siger hun.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også