To måneder efter den digitale overgang havde 100.000 danskere valgt tv med Boxer, skriver Boxer i en pressemeddelse.
Målt i antal kunder er tale om at cirka 45.000 husstande per 1. januar havde tegnet et tv-abonnement hos Boxer TV, som dermed er Danmarks femtestørste tv-udbyder.
Kundetilvæksten er på linje med MediaWatchs seneste estimater.
"Da Boxer kom i gang 1. november, havde vi oplevet stor forhåndsinteresse, inden vi overhovedet havde lanceret vores tv-pakker, og med 100.000 danskere som kunder to måneder senere siger det mig, at der er et stort behov for at kunne købe et mindre antal tv-kanaler og slippe for at tage 30-50 tv-kanaler for 400 kr. om måneden," siger adm. direktør Steen Ulf Jensen i pressemeddelelsen, udsendt sent fredag.
Konkurrencen blev hårdere end ventet
Boxers antal af kunder er lavere end han havde håbet.
"... konkurrencen er benhård, og Boxer er en ny og lille aktør i forhold til vores store, veletablerede konkurrenter. Det har påvirket kundetallet," siger Steen Ulf Jensen.
Han uddyber overfor MediaWatch:
"Vi er også ramt af, at antallet af free-to-air kanaler (fra DR, red.) er langt flere, end først antaget - også noget flere, end Boxer i starten konkurrerede imod i Sverige. Men vi fastholder vort langsigtede mål for antal abonnenter," siger han. De ti.årige svenske erfaringer spiller en stor rolle for Boxers strategi i Danmark.
Målet er angiveligt at ramme 300.000 abonnenter i løbet af de 12 år, koncessionen varer.
Sejt træk
Steen Ulf Jensen ser frem til at kapre kunder i løbet af 2010.
"Kampen om tv-kunder handlede i efteråret kun om pris. I de næste mange måneder skal vi tale om tv-kanaler og om små tv-pakker. Og der tror jeg, at vi vil vinde nye kunder. Men det er, som vi hele tiden har sagt: et langt sejt træk."
Antenne-husstandene er Boxers vigtigste målgruppe. For dem er det langt lettere at blive kunde hos Boxer end hos nogen anden tv-udbyder.
Boxer TV har kun været på markedet for alvor i få måneder, Derfor har man ikke oplevet, at kunderne forlader Boxer igen.