"Det er ikke en trussel"

Bomber Aller eller DJ os tilbage til 1800-tallet? Kan seerne ikke få blod nok? Og hvor køber man en nyhedssofa? Få svar, eller bliv mere forvirret, i denne rundtur i mediecitaterne.

5.
"Er holdopstillingen god - peges der til gengæld på, at den organisatoriske børnesygdom, der udløste omlægningen, nemlig konflikten mellem DR Medier og DR Programproduktion, ikke er kureret med den nye organisation."

- Analyse på MediaWatch af DR's nye direktørhold.

Vi håber, at læserne aner den slet skjulte forventning om mere splid, strid og magt i DR trods den nye struktur. Nogle mennesker bliver jo altid syge, når de endelig får ferie og kroppen kan slappe af, og måske kan DR slet ikke trives, hvis der er ro over hele linien? Det ønsker vi ikke, for faktum er jo, public service-kroner og X Factor-kritik eller ej, at danskerne elsker deres DR-programmer, hvis bare ikke det var for den fordømte pengesluger til DR.


4.
"Kriminalstoffet er ved at udvikle sig til kernestof på tv-stationerne. På torsdag er der premiere på en ny TV 2-dokumentarserie, 'De syv drab', der udforsker kriminalstoffet et spadestik dybere, end 'Station2' og lignende programmer på andre tv-kanaler."

- Per Laursen, medieanalytiker, MediaWatch, om nyt TV 2-program.

Seerne vil have blod, mad og mobning, hvis man skal tro tv-stationernes satsninger og Gallups seertal, hvor krimistof, madprogrammer og X Factor fejrer successer. Er det forstemmende eller bare endnu et bevis på, at reptilhjernen ikke er til at udrydde? Vi ville have spurgt 'hjerne-Madsen', men vi har for travlt med at glæde os til TV3's 'Paradise Hotel' mandag den 8. Ugens sociologiske indslag på MediaWatch får en fjerdeplads.

3.
"Interessen for internationale sociale medier er øget, samtidig med at den er faldet for nationale sociale medier. Det var en udvikling, vi ikke kunne have forudset."

- Anders Nilsson, chief operating officer hos MTG, der lukker det sociale site 'Playahead'.

'Playahead' trak unge til ved at vise frække fraklip fra 'Paradise Hotel' (der var den igen). Men det var åbenbart ikke nok til at lykkes. Bortset fra finanskrisen, som heller ingen kunne forudse, har Facebook været mediernes favoritkort i 2009, når det kom til at bortforklare dårlige resultater. Hvad bliver simsalabim-ordet der tryller fejlsatsninger og tabte penge væk i 2010? Vi venter i spænding. Playahead får en tredjeplads for forsøget.

2.
"Det er ikke en trussel eller advarsel – men slet og ret hvad jeg ser, når jeg skuer frem."

- Lizl Rand, redaktør i Aller Media om konflikten med DJ om den nye freelance-overenskomst.

"Nuvel, det mente virksomhederne også i slutningen af 1800 tallet om løsarbejderne. Lønnen faldt, når de konkurrerede med hinanden om arbejde og brød på bordet.

- Anne Louise Schelin, chefjurist i DJ, svarer på Allers argument om, at DJ's krav forringer selskabets konkurrencemuligheder.

Når nogen, her Lizl Rand, understreger hvad de ikke prøver at sige, ved man godt, hvad klokken har slået. Mægtige Aller vil forhandle fair vilkår med 'selvstændige freelancere' i enkeltmandsvirksomheder. DJ har svært ved at se, hvor grænsen går mellem den ene og den anden freelancer og vil have alle dækket af overenskomsten. Er Aller grådig eller har selskabet ret i, at man kun bør betale for en vare én gang? Er DJ blinde for, at de graver deres egen grav, når de kræver ekstrabetaling for videreudnyttelse af stoffet, eller prøver de at sikre en bastion, som medielederne vil kaste sig ind over, hvis DJ ikke holder på sin ret? Fremtiden gemmer på svarene og cheferne hvisker, husk hvordan det gik for typograferne... Mediegiganten og fagforeningen kommer ind på en andenplads - så har de da noget tilfælles.

1.
"Nu er nyhedssofaen nået til Danmark. I kombination med resten af det åbne studie udsender sofaen signaler om markant nyt, ligesom værten, Anja Bo, træder tydeligere i karakter i sofa-rollen end tidligere."

- Susanne Hegelund, tidligere chef for TV Avisen, om relanceringen af Deadline kl. 17.

Vi har hørt om nyhedstrekanten og nyhedskriterierne, men nyhedssofaen er vist i sandhed en nyhed. Vi håber ikke, at synet af en sofa gør os endnu mere trætte, når vi ser kloge, men til tider ret kedelige 'Deadline'. Ros skal de i hvert fald have for at gøre et nyt forsøg på at nå en lidt bredere skare end de 30.000 'Deadline-aficionados' - men hvor bliver det danske svar på Jon Stewarts show af? Hegelund kommer ind som denne uges nummer ét.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også