DigiWatch: iPad med potentiale

Steve Jobs præsenterede i går Apples e-reader 'iPad' under stor mediebevågenhed - men kan den redde dagbladenes forretning?

Endnu en e-reader kom til verden, da Apples topchef, Steve Jobs, i går aftes præsenterede Apples 'iPad' på scenen i San Francisco.

iPad'ens store skærm gør det nemmere at læse elektroniske aviser, og på scenen i San Francisco demonstrerede New York Times, hvordan man kan bladre, zoome, opdatere og gemme artikler.

Avislæsningen foregår ikke via en browser, men en applikation (app) fra Apples 'App Store'. Det er dog stadig tvivlsomt, om iPad'en vil sætte yderligere skub i et gennembrud for e-readere og dagbladenes brugerbetaling for nyheder og andet indhold på nettet, skriver ugebrevet om digital markedsføring, DigiWatch.

"Løsninger som New York Times' app skal hentes via en apps-butik, og her ser aviserne en mulighed for at tage penge for deres produkt. Men det bliver ikke så ligetil. For det første skal man også her overbevise brugeren, at det nu er tid til at betale. New York Times' nuværende app til iPhone koster nemlig ikke noget. For det andet er det som regel kun den ene part i et Apple-samarbejde, der tjener de store penge, og det er Apple. Virksomheden er kendt for at være en særdeles hård forhandler, når det gælder overskudsdeling, det har både musikindustrien og telebranchen erfaret. For det tredje mangler denne nye produktkategori, der ligger mellem laptop og smartphone, stadig en fælles standard, som er nødvendig for langsigtet vækst. Ellers ender man i en formatkrig á la VHS vs. Betamax," skriver DigiWatch.

Samtidig med iPad'en lancerede Apple også en virtuel boghandel 'iBook' med e-bøger fra de fem største amerikanske forlag på hylderne.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også