Verden dyreste reklamer er faldet i pris

Reklamer vinder over sporten i Super Bowl.

"The Greatest Show On Earth" kalder amerikanerne finalen i "football" med vanlig proportionssans. Det er i hvert fald en megabegivenhed, der følges af 90 millioner amerikanere foran tv-skærmen.

Her vises det bedste reklameindustrien, kan præstere, og det er ikke så lidt. En ny undersøgelse fra Nielsen Media fortæller, at 51 procent af seerne foretrækker tv-reklamerne frem for begivenhederne på banen.

Super Bowl-reklamer er imidlertid også verdens dyreste. Indslagene er som regel specialproduceret til begivenheden, og i 2009 kostede 30 sekunders "air time" tre millioner dollar, altså 100.000 dollar per sekund. I 2010, hvor finalen afvikles den 7. februar i Miami, er priserne væsentligt lavere, mellem 2,5 og 2,8 millioner dollar. Årsagen er den økonomiske krise, som også har fået nogle af de faste annoncører som Pepsi og General Motors til stå over i 2010.

Se de 10 bedste Super Bowl-reklamer nogensinde her.

- SL

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også