Høyer: Nye aviser en mulighed

Nye gratisudgivelser fra MetroXpress A/S kan være på vej, siger Jakob Høyer der er blevet øverste redaktionelle ansvarlige for selskabets to gratisaviser.
Tine Brødegaard Hansen

Ud over at være chefredaktør for MetroXpress, er Jakob Høyer blevet øverste ansvarlige for 24timer og nye udgivelser fra MetroXpress A/S.

"Hvis vi som selskab finder på at udgive nye aviser, hvor vi kan tjene penge og lave godt redaktionelt indhold, holder vi mulighederne åbne for det," siger Jakob Høyer.

Det er gratisavisen 'Nytår' et eksempel på. Den var på gaden mellem jul og nytår og bar hverken MetroXpress' eller 24timers aftryk men resulterede ifølge Jakob Høyer i en god annonceomsætning. Op til påske og i sommerferien overvejer MetroXpress A/S lignende udgivelser.

Ritzau leverer færdig avissider
I sidste uge blev de to gratisavisers redaktioner lagt sammen, og to ledere samt seks redaktionelle medarbejdere blev afskediget. Alligevel er Susanne Sayers, tidligere redaktionschef på MetroXpress, ny ansvarshavende chefredaktør for 24timer.

"Det skyldes, at vi fortsat har brug for et stærkt fokus på 24timers profil. Selvom vi, som andre medier, har mange fællesnyheder fra Ritzau, skal vi have unikt indhold i begge aviser," siger Jakob Høyer.

Den samlede redaktion får hjælp til at fylde aviserne via færdigredigerede avissider fra Ritzau. Den aftale faldt på plads tilbage i september og træder i kraft inden for nærmeste fremtid.

24timer skal styrkes
Men også journalisterne på de to gratisaviser skal arbejdere 'smartere'.

"MetroXpress har altid været god til at lave en avis med relativt få mennesker uden at gøre journalistikken alt for besværlig og stadig blive citeret i radioavisen og de elektroniske medier. Men vi skal fortsat arbejde med at producere indholdet på nye måder," siger Jakob Høyer.

Hvordan det kommer til at gå for sig, ligger endnu ikke fast, men de to gratisavisers koncepter, bliver der ikke pillet ved.

"MetroXpress skal stadig levere døgnets vigtigste nyheder på en lettilgængelig måde, der passer til den unge målgruppe og giver det internationale overblik, som vores redaktioner i resten af verden leverer. 24timer skal fastholde et massivt fokus på danskernes privatliv som forbrugere og familiemedlemmer. Men vi er på vej med nye elementer i avisen, så den bliver styrket."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også