Internettet indtager tv-skærmen

Internet-apps er endnu en konkurrent for tv-reklamerne.

Tv -apparater med internetadgang var et af de hotte emner på CES, verdens største messe for forbrugerelektronik, som løb af stablen tidligere på måneden i Las Vegas. Stadigt flere fladskærme kommer nu udstyret med såkaldte "widgets", det vi sige små programmer, som giver adgang til internetindhold. Den mest prominente leverandør er Yahoo, hvis Connected TV bl.a. leverer en stribe webservices, herunder VOD (video-on-demand), nyheder, vejrudsigt samt naturligvis direkte adgang til populære vandhuller som Facebook og Twitter.

Yahoo var allerede fremme for at år siden med første generation TV Widgets, men i år havde man mere at byde på. Bl.a. samarbejdsaftaler med en række fladskærmsproducenter, som skal præ-installere widgets på deres produkter: Sony, LG og Samsung. Yahoo er dog ikke længere ene på markedet, på dette års CES så man også kompetente præsentationer fra virksomheder som Vudu og DivX.

Widgets-platformen minder meget om apps til mobitelefoner. Connected TV byder på forskellige applikationer udviklet af eksterne udviklere og godkendt af Yahoo. Indtil videre byder platformen kun på cirka 30 apps, mens over 4.000 venter på godkendelse. Blandt de 30 apps finder man indholdsproducenter som eBay, Blockbuster, Amazon, Flickr, Napster og Hollywood Reporter. Yahoo planlægger også at få installeret Connected TV på andre tv-relaterede apparater som settop-bokse og Blu-ray afspillere.

Med widgets-platformen følger også reklamer, og dermed har tv-reklamerne fået endnu en konkurrent, skriver ClickZ. Widgets er tilgængelige via ikoner på skærmen, og det er således nemt for seeren at lade tv-udsendelsen køre videre i baggrunden, mens man checker Facebook eller handler på eBay.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også