Radioselskab taber 600.000 lyttere

Ugens markante radiotrend: Radio100FM og Soft led begge et væsentlig lyttertab, der dog var helt forudsigeligt set i lyset af de nye sendeforhold.
Per Fanefjord Laursen

Radio 100FM og og søsterkanalen Radio Soft har de seneste to uger offentliggjort lyttertal, der kaster lys over, hvordan radioselskabet klarede øvelsen i oktober, hvor radioen var igennem en konkurs, fyringer, manglende koncessionsbetaling og mistede frekvenser.

I alt har Radio 100FM og Radio Soft i runde tal samlet tabt 600.000 lyttere i uge 1 i forhold normalniveauet i 2009.

Radio100 FM slap overraskende af sted med at sende uden lyttertal i over to måneder, inden annoncemarkedet begyndte at beklage sig. Da de nye lyttertal endelig kom, viste de som forventet, at radioen havde mistet betydelig markedsstyrke, fordi radioen droppede at betale for frekvenserne i FM6 koncessionen.

I uge 1 var der 890.000 lyttere som tunede ind til det nyetablerede Radio100FM, viser nyeste tal. Der er således tabt ca. 400.000 ugentlige lyttere eller godt 30 procent forhold til normalniveauet i 2009. Værre er shareudviklingen, der er faldet fra et niveau på 6-7 procent (12+) til 3,8. Det bør heller ikke overraske, at de nye, mere ustabile sendeforhold rammer radioens share.

Naturligt tab
Radio 100FM's lyttertab bør dissekeres i to scenarier.

Der er mindst 100.000 lyttere over hele Sjælland, der helt har mistet radioens signal, hvor de færdes, og derfor af gode grunde ikke kan lytte. Det tab har direktør Jim Receveur naturligvis kalkuleret med, da han besluttede sig for at satse på at drive en ny forretning baseret på et radionetværk af lokale sendere i Storkøbenhavn og Århus.

Men der også lyttere over hele Storkøbenhavn, der fortsat har radioen til rådighed, men ikke har forstået, hvor de kan hente den, da signalet forsvandt fra den kraftige frekvens 100,0 FM. Nu skal de genfinde radioen - hvis de altså gider - på flere forskellige svagere sendere. Det er let nok i bilerne, men langt værre på en clockradio.

Sidstnævnte tab er Radio 100FM muligvis sluppet lidt dårligere fra, end var håbet, men det kan afhjælpes med markedsføring og gode programmer.

Vingeskudt Radio Soft
Radio 100FM's søsterkanal Radio Soft, der har været en særdeles succerig nonstop musikradio, er til gengæld overraskende hårdt ramt.

Radioen afleverede visse af sine FM-frekvenser i København, og mistede sin nationale DAB-distribution, der var del af den droppede FM6 koncession. Det har svækket dækningen med ca. 30 procent ned til 315.000 i forhold til normalniveauet sidste år.

Det kommer sandsynligvis bag på flere, at DAB-distributionen betød så meget for Radio Soft.

Lyttere belønner P1 kvalitet
Af andre trends i uge 1 er det også værd at bemærke, at P1 med sin faste, pæne lytterskare på 6-700.000 lyttere formår at tiltrække en meget høj share.

Det må tolkes på den måde, at lytterne er ekstra tilfredse med radioens indhold, når de bruger mere tid på det. Det resultat vil uden tvivl også vække tilfredshed i DR-bestyrelsen, hvor fokus særligt ligger på DR's evne til at levere kvalitetsindhold.

P4's opbakning er altid solid, men når i uge 1 op over de tre mio. lyttere og over 45 procent i share. Stigende opbakning til P4 falder tit sammen med, at behovet for vejr- og trafikinformationer er tårnhøjt, som har været tilfældet i den forgangne uge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også