MediaWatch

Sjællandske jagter pendlerne

Pendlere skal få øjnene op for Dagbladet Sjællandske, der vil dække de områder, som vest- og sydsjællænderne arbejder i. Det skal 2,6 mio. kr. i projektstøtte hjælpe med.

Det er ikke nok at fokusere på lokalområdet som lokalavis, hvis man vil have andre læsere end pensionister og hjemmegående.

Sådan lyder filosofien for Dagbladet Sjællandskes nye satsning, der i lighed med tre andre aviser har fået det blå stempel fra Dagbladsnævnet og fået omstillingsstøtte - for Sjællandskes vedkommende ca. 2,6 mio. kr.

"Vi laver en pendlersatsning, for pendlere er erhvervsaktive og yngre end den gennemsnitlige lokalavislæser, der jo ikke er jordens yngste," siger Torben Dalby Larsen, adm. direktør for Sjællanske Medier, der også udgiver Frederiksborg Amts Avis og Dagbladet samt 24 ugeaviser.

Læsere på træk
Målet er at "følge læsernes vandring over Sjælland", i gennemsnit er pendlingsafstanden i syd- og vestsjælland på 18,5 km i 2008, ifølge Danmarks Statistik.

"Projektet skal styrke dækningen af det stof, der berører pendlerne i de områder, de tager til, som trafik, jobudvikling, kultur- og fritidstilbud. En stor del af pendlerne bruger jo meget tid uden for den kommune, de bor i."

Men der bliver ikke mindre lokalstof, så avisen skal formentlig udvides med både sidetal og journalister. Derudover skal de 2,6 mio. kr. i støtte også gå til fokusgruppeundersøgelser og markedsføring. Sjællandske Medier skal selv skyde et tilsvarende beløb ind i projektet. Omstillingsstøtten fra Dagbladsnævnet gives til "projekter, der skal vende udviklingen på dagblade, som er i økonomiske vanskeligheder".

Dagbladet Sjællandske har udgangspunkt i Næstved og lokalredaktionerne i kommunerne Faxe, Vordingborg, Slagelse, Sorø og Kalundborg, den udkommer i to udgaver seks dage om ugen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere