Politico og Huffington Post tjente penge i 2009

To højt profilerede nye medier viste vejen i 2009, hvor de begge udvidede, og hvor begge fik overskud.
MediaWatch

I en tid hvor alle er på udkig efter holdbare forretningsmodeller i det nye medielandsskab, har det vakt international opsigt, at både Huffington Post og Politico klarede sig fint gennem 2009, og begge medier endte året med et overskud.

Politicos tal er allerede offentliggjort. Nettoomsætningen endte på 18,6 mio. dollars og driftsoverskuddet på 1,6 mio. dollars.

Eksperter gætter på, at Huffington Post har omsat for mellem 12 og 16 mio. dollars i 2009.

Det er ikke skræmmende tal i forhold til omsætningen hos branchens mastodonter, men fælles for begge medier er, at de i modsætning til de store har været i stand til at modstå krisen og endda øge både antallet af ansatte og omsætningen markant i forhold til 2008.

Huffington Post er udelukkende et nyhedssite/blogunivers med flere end 3000 bloggere, mens The Politico også har en trykt udgave, som udkommer op til fem gange ugentligt, når Kongressen arbejder og som genererer størstedelen af indtjeningen.

Huffington Post blev lanceret i 2005, mens The Politico kom til i starten af 2007.

- ON

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også