FDIM forslår Digital Pioner Fond

Netmedier skal også have mediestøtte, blandt andet via en fond, der støtter nye digitale og publicitiske projekter, mener FDIM i sit mediepolitiske udspil.
MediaWatch

Google sluger annoncekroner og Facebook sluger danskernes tid. Dermed går penge og tid fra danske sites, så hvis onlinemedierne skal rustes til kampen mod udenlandsk dominans, kræver det mediestøtteordninger.

Sådan opfordrer FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier) i oplægget til de politiske forhandlinger om et medieforlig og henviser til, at danskernes tidsforbrug på udenlandske sites er steget fra 38 pct. til 53 pct. fra maj 2008 til maj 2009.

FDIM foreslår:

at Dagbladsnævnet omdøbes til Medienævnet. Udover Nævnets nuværende funktion, der giver etablerings-, omstillings- og saneringsstøtte til dagblade skal nye journalistiske onlineinitiativer også kunne støttes, såsom avisen.dk og 180grader.dk.

at Public Service-puljen også støtter internetbaserede aktiviteter samt bliver udvidet fra de nuværende 75 mio. kr. over tre år samt de 20 mio. kr. der senest er tilført.

at der etableres en ny Digital Pionér Fond til støtte af visionære, digitale projekter med udgangspunkt i dansk kultur og tradition for formidling af publicistisk indhold. Forslaget tager udgangspunkt i en hollandsk model, hvor puljen er på to mio. euro årligt.

Onlinemedier bør ligestilles med andre medier og anerkendes for deres vigtighed i nyhedsformidlingen og mediebilledet fremover, skriver FDIM i oplægget. Men kriterierne skal være at understøtte dansk sprog, kultur og publicistisk virksomhed på nettet i projekter, der er tidsbegrænsede og som onlinemedierne selv er med til at finansiere.

13 dagblade er også medlemmer af FDIM med deres netmedier, men deres holdninger er ikke repræsenteret af FDIM's udspil, de er i lighed med DR selv kommet med deres eget oplæg til de mediepolitiske forhandlinger.

Læs hele oplægget her.

Om FDIM
FDIM repræsenterer over 140 virksomheder, der alle beskæftiger sig med interaktive medier. FDIM foretager den officielle opgørelse af antallet af brugere for både netmedier, mobil-medier, nyhedsbreve m.v. Blandt medlemmerne finder man klassiske mediehuse som JP/Politikens hus, Berlingske Media, DR, TV 2, TV3, Aller, Egmont og Bonnier, samt rene netvirksomheder som Jubii, Freeway, Bold.dk og Eniro og mange andre.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også