Situationen forværret for hovedkanalerne

Fire-fem nye tv-kanaler er alene i 2009 lykkedes med at gnave sig til en del af tv-forbruget, og så må hovedkanalerne betale prisen.
Per Fanefjord Laursen

DR1 er faldet med tre sharepoint i 2009 vs. 2008, i takt med at mange nye tv-kanaler kommer til, og tager en bid af seningen.

En oversigt over bevægelserne i 2009 viser, at en stor mangfoldighed af forskellige tv-kanaler, lige fra TV3 Puls, Charlie til DR Ramasjang, alle formår at gnave sig stykke af hovedkanalernes andele.

DR1 såvel som TV 2 har erfaret, at især den store tv-måned december måned gjorde rigtig ondt. Begge er nemlig ramt af, at der er blevet færre af de husstande, der kun kan se TV 2 og DR1.

Tv-meter-husstande tilpasset markedssituationen 
'Multikanal-universet' er vokset med seks procent i Gallups tv-meter målinger i perioden efter den 1. november. De seks procent er udregnet på basis af Gallups Annual Survey-analyser, der blev gennemført i november efter lanceringen af digital tv (DTT).

De analyser afspejler, at ganske mange danskere skaffede sig adgang til flere tv-kanaler, fra Boxer TV eller andetsteds, da husstandene skulle finde ny tv-modtagelse under det analoge sluk.

DRs tre nye kanaler vil dog givetvis kompensere DR TV i 2010. Det mere end antydes i den første shareudvikling for DR K, DR HD og især DR Ramasjang.

Ildevarslende for TV 2
December er normalt en stærk måned for TV 2, men i 2009 udsteder den også et varsel. En skidt december påvirker TV 2s årshare, der faldt med 2,1 procentpoint, men hvad værre er, så afstikker december trenden for hovedkanalens fremtidige svækkede position.

Den stigende penetration på konkurrerende tv-kanaler, kombineret med en vigende position som eksklusiv tv-kanal i mange husstande, rammer TV 2 negativt ved udgangen af 2009. Ugerne 45, 48 og 50 var direkte elendige for TV 2.

Hovedkanaler afskaffet
Den 20-årige TV3 må igen betale for fragmenteringen og med en share der dykker under fire procent, kan kanalen godt aflevere betegnelse hovedkanal.

SBS TV opererer ikke med en egentlig hovedkanal. Mange forventede, at gruppen ville fortsætte det voldsomme vokseværk fra 2008 og begyndelsen af 2009, men udviklingen for SBS' største kanal, Kanal 5 er status quo.

Kilder: Gallup, Mediaedge:cia, Initiative Universal, Mediacom. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også