Gallup: Alle kom over på digital-tv

Da november var slut, var hele 99,7 procent af de analoge husstande konverteret til digital modtagelse, og kampagnen nåede dermed sit mål.
Per Fanefjord Laursen

Én måned efter det analoge sluk 1. november var 99,7 procent af de analoge husstande konverteret til digital modtagelse.

Det viser Gallups officielle 'Annual Survey' analyse, der blev gennemført i løbet af november, som led i Gallups regelmæssige store målinger af tv-hustandene i Danmark.

Der var således ca. 2.000 analoge husstande, der endte med ikke at have købt nyt tv-udstyr, så de kunne se tv efter det analoge tv-signal blev slukket.

Sekretariatet 'Det nye TVsignal's officielle kampagnemål var 98 procent, og det nåede kampagnen altså.

To mål fejlede
Derimod lykkedes to andre målsætninger ikke, og det udelukker at Advice, der var hovedbureau for kampagnen, får en bonus, der var sat i udsigt i opgavebeskrivelsen.

Målet var, at 98 procent af alle danske tv-husstande vidste, at det analoge tv-signal blev slukket den 31. oktober, men det vidste "kun" 96 procent. Målet var også, at 90 procent af de husstande, der havde konverteret siden kampagnens start, syntes at de havde nok information/viden til at træffe en beslutning, men det sagde kun 80 procent, at de havde.

Ingen garanti for DAB
Den vellykkede kampagne for tv garanterer ikke, at Advice og partnere kan regne med at få opgaven med hjælpe danskerne over på DAB, hvis altså politikerne beslutter sig for at slukke for FM om 4-5 år. Et offentligt udbud over én mio. kroner skal nemlig i åbent udbud.

Kilde: Gallup, 'Det nye tv-signal'

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også